Sökning: "situationsbundet"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet situationsbundet.

  1. 1. ”Så det blir ju en del av ens identitet, liksom sättet man pratar” : – En kvalitativ studie i attityder till och användning av ungdomsspråk i två fokusgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Vilhelm Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Ungdomsspråk; attityder; fokusgrupper; identitet; sexolek;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker med hjälp av två fokusgrupper attityder hos killar och tjejer på gymnasiet till ungdomsspråk och deras användande av ungdomsspråk samt likheter och skillnader i attityderna mellan könen, men även på vilka olika sätt gymnasieungdomarna betraktar sitt språkbruk som en identitetsmarkör. Fokusgruppernas är uppdelade i grupper om fem killar och fem tjejer. LÄS MER

  2. 2. Vem är i behov av särskilt stöd? : En studie om de förutsättningar och hinder pedagoger stöter på i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilma Engstrand; Linnea Wolters; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Barn i behov av särskilt stöd som begrepp är definierad av Skollagen (SFS:2010:800, 8 kap., 9§) som den som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskild anpassning. Denna definition lämnar det öppet att tolka vem som är i behov av särskilt stöd och när. LÄS MER

  3. 3. "Det blev en hare och en sköldpadda i stället" : En fenomenografisk studie om teaterlärares syn på fenomenet tyst kunskap i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Annette Andersson; [2023]
    Nyckelord :communicate; phenomenography; tacit knowledge; theatre education; upper secondary school; fenomenografi; gestaltning; gymnasiet; kommunicera; teaterundervisning; tyst kunskap;

    Sammanfattning : Abstrakt Teater har varit ett ämne på gymnasieskolans estetiska program sedan 30 år tillbaka. I det centrala innehållet för kursen scenisk gestaltning läggs vikt vid förmågan att tolka och analysera sceniska gestaltningar (Skolverket, 2011). Det finns därför ett behov av att formulera och artikulera dessa förmågor. LÄS MER

  4. 4. Lika för alla eller rättvist för individen? : En studie om förskollärares syn på begreppen rättvisa, likvärdighet och likabehandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Lina Skalleberg; Sanna Linde; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskola; förskolepedagog; förskollärare; individuella förutsättningar; lika villkor; likvärdighet; omsorgsetik; relationell pedagogik; relationellt materiellt perspektiv; rättvisa;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ empirisk undersökning där fem förskollärare tillfrågas kring sina synsätt på begreppen rättvisa, likvärdighet och likabehandling i förskolekontext, samt hur de upplever att barn som agerar utanför förskolans normer kan påverka deras möjligheter att ge stöd till resterande barngrupp. Studien rör sig inom forskningsområdena barndomssociologi, specialpedagogik och omsorgspedagogik. LÄS MER

  5. 5. “Penna, papper och telefon.. det är mitt vapen”: En kvalitativ studie om trygghetskonsulenters sociala arbete för att skapa trygghet i bostadsområden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Cam Eliasson; Jonathan Thim; [2022]
    Nyckelord :trygghet; socialt arbete; trygghetsjour; trygghetskonsulent; bostadsområden; Social Sciences;

    Sammanfattning : I Sverige är diskussionen gällande trygghet väl omdebatterat och integreras huvudsakligen i kriminalpolitiken. Diskursen som råder i svensk politik gällande trygghet handlar om att arbeta för att minska brottsligheten och öka tryggheten, men trygghet i sig handlar inte bara om brott och oro för brott – som fenomen är begreppet komplext, mångfacetterat och situationsbundet. LÄS MER