Sökning: "situationsspecifikt självförtroende"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden situationsspecifikt självförtroende.

  1. 1. Hjälp eleverna välja : En studie om lärares arbete med elevers valkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Bagge Anlind; Anna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Career Management Skills; Teacher; Gender; Gender patterns; Self-efficacy; Valkompetens; Lärare; Genus; Könsmönster; Situationsspecifikt självförtroende;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera hur grundskollärare beskriver sitt arbete med elevers valkompetens, särskilt när det gäller att uppmärksamma könsmönster och stärka elevers självförtroende för att kunna göra väl underbyggda val. För datainsamling användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer och en tematisk analys för att analysera insamlad data. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars situationsspecifika självförtroende att övervinna hinder för fysisk aktivitet: En mixad studie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Ebba Dalqvist; Vanda Aronsson; [2014]
    Nyckelord :situationsspecifikt självförtroende; fysisk aktivitet; upplevda hinder; ungdomar; könsskillnader; mixad metod; physical activity; perceived barriers; self-efficacy; adolescents; gender differences; mixed method; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots de kända hälsofördelarna med fysisk aktivitet, minskar den fysiska aktivitetsnivån när ungdomar når de högre tonåren, och det finns en skillnad mellan unga kvinnor och mäns fysiska aktivitetsnivå som bör uppmärksammas. Upplevda hinder såväl som ungdomars situationsspecifika självförtroende att övervinna dessa hinder är två av de starkaste prediktorerna för fysisk aktivitet, och därmed av stor betydelse för att kunna främja fysisk aktivitet hos ungdomar. LÄS MER

  3. 3. Musiktillskott? : Hur fysiska och psykiska variabler skiljer sig vid löpning med, respektive utan musik

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Wennlöf; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur fysiska och psykiska variabler skiljer sig hos löparvana män, vid löpning på löpband i samband med respektive utan musik. - Hur skiljer sig upplevd ansträngning under löpning med, respektive utan musik? - Vilka skillnader finns i laktat, laktattrösklar och hjärtfrekvens under löpning med, respektive utan musik? - Vilken skillnad finns mellan situationsspecifikt självförtroende innan löpning med musik samt situationsspecifikt självförtroende innan löpning utan musik? Hypotes: Fysiska och psykiska variabler skiljer sig vid löpning med, respektive utan musik. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med elevers situationsspecifika självförtroende i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Robin Olofsson; [2013]
    Nyckelord :Self-efficacy; teacher; physical education; confidence; Självförtroende; situationsspecifikt självförtroende; lärare; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur lärare arbetar för att öka elevers situationsspecifika självförtroende i ämnet idrott och hälsa på gymnasial nivå. För att undersöka detta har en kvalitativ ansats, i form av intervjuer varit utgångspunkten. LÄS MER

  5. 5. Styrkan i positiv konstruktiv respons : En studie om relationen mellan positiv respons och studenters upplevda utveckling i konsten att tala

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Jonna Nyberg; [2011]
    Nyckelord :Positiv konstruktiv respons; Konstruktiv respons; Självförtroende; Utveckling; Kreativ förmåga; Progymnasmata; Imitatio; Situationsspecifikt självförtroende;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka relationen mellan positiv konstruktiv respons och elevens upplevda utveckling. Uppsatsen syftar också till att skapa en tipslista för lärare med intervjuresultaten som grund. Jag utgår från ett elevperspektiv och använder mig av tio personliga intervjuer med elever från olika skolor och kurser. LÄS MER