Sökning: "situerat perspektiv skola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden situerat perspektiv skola.

  1. 1. Särskoleinskrivna elever i grundskolans matematikundervisning - En etnografiinspirerad studie på tre olika högstadieskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlotte Larsson; Pernilla Pedersen; [2015-11-10]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har valt att skriva om integrering av särskoleelever i vanlig grundskola och tittat speciellt på hur detta går till i matematikundervisningen. Allt fler särskoleelever läser integrerat i vanlig grundskola och problemet är att alla lärare inte har utbildning eller kompetens för att arbeta med dessa elever. LÄS MER

  2. 2. Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnéa Sandberg; [2015]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; skola; barn; förskola; ;

    Sammanfattning : AbstractStudiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett egetintresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssättoch till barns lärande. Studien består av en semistrukturerad intervju med tre förskollärare ochen musikpedagog som arbetar på en förskola med musikinriktning. LÄS MER

  3. 3. Elevers erfarenheter av och uppfattningar om läsning och läsningens betydelse i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Helin Henriksson; Annika Norlin; [2014-03-27]
    Nyckelord :läsning; sociokulturellt lärande; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att studera elevers uppfattningar om läsning och läsundervisningens betydelse i skolan. • Vilka faktorer i hem och skola påverkar, enligt eleverna, deras läsutveckling? • Hur ser eleverna på sig själva som läsare? • Hur förstår eleverna vikten av att kunna läsa? Teori Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande, som innebär en helhetssyn på människan. LÄS MER

  4. 4. Att lära sig vara hälsosam : en fallstudie om arbetet i en hälsoprofilerad skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Dennis Acson; [2011]
    Nyckelord :Lärande; Hälsa; Hälsofrämjande; Hälsoprofil;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med studien har varit att genom en fallstudie undersöka hur en hälsoprofilerad skola arbetar hälsofrämjande, och om den studerade skolan uppfyller kriterierna för en hälsofrämjande skola. Syftet har lett fram till följande mer preciserade frågeställningar: Vad utmärker skolans hälsofrämjande arbete? Hur beskriver utsedda nyckelpersoner sitt ansvar och hälsofrämjande arbete i skolan? Vilka resultat av skolans hälsofrämjande insatser framträder?   Metod Studien är en fallstudie av en skola med uttalad hälsoprofil. LÄS MER

  5. 5. Lärande i verksamhetsförlagd utbildning : Sjuksköterskors upplevelser av lärande under Specialistutbildning inom Anestesisjukvård

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Kerstin Bucht; [2008]
    Nyckelord :Clinical education; student experiences; nurse anesthesia; learning environment; professional socialization; socio-cultural perspective.; Klinisk utbildning; studenters upplevelser; anestesisjuksköterska; lärandemiljö; yrkesmässig socialisering; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur sjuksköterskor under specialistutbildning inom akutsjukvård med inriktning mot anestesisjukvård upplever förväntningar, möjligheter och hinder för lärande under deras verksamhetsförlagda utbildning. I bakgrunden finns beskrivet specialistutbildningens uppläggning och mål. LÄS MER