Sökning: "själv berättelse"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden själv berättelse.

  1. 1. Korsnäs : Identitetsymboliska kvarlevor på ett pappersbruk

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Louisa Westberg; [2024]
    Nyckelord :etnologi; kulturanalys; fenomenologi; ritual; Korsnäs; pappersbruk;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen synliggörs effekterna av ett varumärkesbyte på en pappersfabrik. Fältet beträds med en autoetnografisk approach, då jag själv har behörighet till platsen som arbetare. LÄS MER

  2. 2. Gruppvägledning - ett sätt att tända hopp och motivation : En kvalitativ studie riktad åt Studiemotiverande folkhögskolekurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sanne Jakobsson; Max Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Gruppvägledning; Studiemotiverande folkhögskolekurs; faktorer; motivation; hopp;

    Sammanfattning : På Studiemotiverande folkhögskolekurs (SMF) går individer som är arbetslösa och behöver förberedas samt finna motivation till att påbörja eller återuppta reguljära studier, varav gruppvägledning utgör en väsentlig del av arbetet. Hur gruppvägledning effektivt kan utövas är dock beroende av ett flertal centrala faktorer och forskning visar att det finns en otillräcklig förståelse för arbetssättets positiva fördelar samt ett lågt själv­förtroende bland vägledare i utövandet. LÄS MER

  3. 3. Kostnaden att hjälpa : En kvalitativ studie om sekundär traumatisering hos samtalsbehandlare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Meja Jernberg Frösslund; Erica Wisborg; [2023]
    Nyckelord :social work; secondary traumatization; SOC; coping; peer support; socialt arbete; sekundär traumatisering; KASAM; coping; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samtalsbehandlares upplevelser samt kännedom om sekundär traumatisering. Studien syftar också till att undersöka samtalsbehandlares tankar om vad som kan förebygga samt hur eventuella negativa effekter av att arbeta med klienter som upplevt trauma kan hanteras. LÄS MER

  4. 4. Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Elin Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :Lättläst; svenskämnet; litteraturläsning; litteraturundervisning; läsarter; demokratiuppdraget; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka några utvalda skillnader mellan originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer av Jessica Schiefauer samt undersöka vilka läsarter som kunde kopplas till de båda verken. Eftersom lättläst som genre marknadsför sig som en litteraturform för alla var det intressant att se huruvida en lättläst version av ett verk faktiskt verkar passa alla och om den kan likställas med en “vanlig” roman i relation till kursplanen i svenska på grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Att föreställa sig andra komplext : En litterär studie i hur John Greens Pappersstäder kan kopplas till värdegrunsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lara-Theresa Luthardt; [2023]
    Nyckelord :Berättare; identitet; John Green; narratologi; Pappersstäder; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Att föreställa sig andra som komplexa kan vara svårt men det är viktigt i värdegrundsarbetet i grundskolans svenskämne. En text som Pappersstäder (2008) kan vara behjälplig i ett sådant arbete eftersom författaren John Green tog sig an uppgiften att skriva den med detta tema i åtanke. LÄS MER