Sökning: "självanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet självanalys.
1. Katastrofernas undervisning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder i geografiämnet för att som lärare hantera katastrofriskreducering och naturkatastrofer i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för temaSammanfattning : Naturkatastrofer har ökat och kommer fortsätta att öka i frekvens under de kommande åren. Därmed är det väsentligt att skolsystemen världen över anpassar sig efter denna fakta och undervisar elever om katastrofriskreducering och naturkatastrofer. LÄS MER
2. Kreativitet ur individuell synvinkel : En fenomenologisk självstudie
M1-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KVSammanfattning : Temat för arbetet är musikskapande och har som syfte att undersöka min individuella kreativitet och dess kännetecken. Men syftet består också i att avgöra användbarheten av detta. Det rör sig om en psykologisk självstudie med ett fenomenologiskt angreppssätt. LÄS MER
3. Endast för förryckta : Vansinnet som självanalys i Hermann Hesses Der Steppenwolf
Kandidat-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historiaSammanfattning : .... LÄS MER
4. Lärarens personlighet, kommunikation och känslor samt dess betydelse i relationen till eleven
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Arbetet koncentrerar sig kring viktiga faktorer hos en lärares personlighet, kommunikation och känslor i en lärare-elevrelation. I litteraturgenomgången belyses olika faktorer i dessa tre områden som kan påverka relationen ur ett lärarperspektiv. Dessa faktorer är bland andra självförståelse, självanalys, intuitivt lyssnande och empati. LÄS MER
5. Reflektionens betydelse för utveckling och lärande
Magister-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är söka få en bild av hur lärare i år 1-6 reflekterar kring sin verksamhet, vad reflektionen leder till och dess betydelse för utveckling av lärandet. Studien utgår från en kvalitativ ansats, där synsättet är induktivt. Studien bygger på en fokusgrupp och enskilda intervjuer med nio lärare. LÄS MER