Sökning: "självbedömning matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden självbedömning matematik.

  1. 1. Lärares förhållningssätt till formativ bedömning i matematik : Hur lärare beskriver att de använder formativ bedömning under matematiklektioner i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Hildingsson; Maria Nilsson; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; nyckelstrategier; feedback; självbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur lärare beskriver att de använder olika strategier för formativ bedömning. Vi har sammanställt och analyserat data från en enkät och kategoriserat in material under fem olika rubriker utifrån fem nyckelstrategier för formativ bedömning. LÄS MER

  2. 2. Formativ bedömning i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Rebecka Bolin; [2019-03-11]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematik; återkoppling; lärandemål; självbedömning; kamratbedömning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Frågeställningen som studien besvarar är “Vilka strategier använder grundskollärare när de arbetar med formativ bedömning i en matematikundervisning?”. LÄS MER

  3. 3. Användning av Formativ bedömning i matematik för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Viktor Segerlund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lärarens uppfattning gällande formativ bedömning samt lärares användande av skolverkets uppsatta riktlinjer inom formativ bedömning. Den formativa bedömningens huvudsyfte är att eleverna ska ta ansvar för sitt eget lärande och då öka sin utveckling i det egna lärandet. LÄS MER

  4. 4. På vilka sätt kan lärare hjälpa elever i matematiksvårigheter? : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Kim Björk; Amanda Engdahl; [2019]
    Nyckelord :Mathematics difficulties; interventions; Matematiksvårigheter; interventioner;

    Sammanfattning : Det finns möjligheter för elever i matematiksvårigheter att nå skolans kunskapskrav i ämnet matematik om de får hjälp iform av effektiva interventioner. Därför är det av intresse att undersöka vilka undervisningsmetoder som ingår i effektivainterventioner. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av formativ bedömning i grundskolans tidigare år

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lina Gustafsson; [2018-02-09]
    Nyckelord :formativ bedömning; svenska; matematik; bedömning; summativ bedömning; självbedömning; kamratbedömning; matriser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utveckla kunskap om lärares uppfattningar av arbete med formativ bedömning - lärares generella inställning till formativ bedömning samt hur de arbetar med det i sin matematik- och svenskundervisning. Detta är en intervjustudie som är begränsad till sex verksamma lärares uppfattningar och beskriver därför inte någon generell uppfattning. LÄS MER