Sökning: "självbedömning"

Visar resultat 21 - 25 av 122 uppsatser innehållade ordet självbedömning.

  1. 21. Lärares förhållningssätt till formativ bedömning i matematik : Hur lärare beskriver att de använder formativ bedömning under matematiklektioner i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Hildingsson; Maria Nilsson; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; nyckelstrategier; feedback; självbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur lärare beskriver att de använder olika strategier för formativ bedömning. Vi har sammanställt och analyserat data från en enkät och kategoriserat in material under fem olika rubriker utifrån fem nyckelstrategier för formativ bedömning. LÄS MER

  2. 22. Självbedömning : utifrån DiNO:s lärarhandledning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Igerud; [2020]
    Nyckelord :Självbedömning; metakognitiv; kognition; undervisning; stöttande lärare;

    Sammanfattning : Den här studien diskuterar självbedömningens roll utifrån ett lärarperspektiv. Självbedömning är en av två underkategorier till formativ bedömning, den andra är kamratbedömning. LÄS MER

  3. 23. Läsning och läromedel : En innehållsanalys av fem läromedel för ämnet svenska riktade mot årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ida Karström; Marie-Louise Dahlin; [2020]
    Nyckelord :läromedelsanalys; lässtrategier; läsutveckling; svenskämnet; kursplan svenska;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort en innehållsanalys av fem väletablerade förlagsproducerade läromedel inom ämnet svenska, riktade mot årskurs 6. Denna innehållsanalys gjordes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I vår analys har vi undersökt vilka lässtrategier som tränas i dessa fem läromedel. LÄS MER

  4. 24. Gymnasielärares arbete med elevers självbedömning och kamratbedömning i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sarah Grimm; [2020]
    Nyckelord :formative assessment; peer-assessment; scoring rubrics; self-assessment; bedömningsmatris; kamratbedömning; formativ bedömning; självbedömning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to describe and analyze the ways Swedish high school teachers deal with self- and peer assessment which can be defined as arrangement for learners to consider and specify the level, value, or quality of a product or performance of other equal-status learners (Topping, 2009). Products to be assessed can include writing, oral presentations, portfolios, test performance, or other skilled behaviors. LÄS MER

  5. 25. Understanding and responding to algorithm : How different age groups reflect and respond to problematic aspects of YouTube’s algorithm

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nelli Khorsun; [2020]
    Nyckelord :YouTube; algorithm; user’s perspective; agency; behavioral change.;

    Sammanfattning : YouTube is a global video sharing platform, affecting millions of users daily with its algorithm. With the lack of research on users’ perspectives this study explored: How different age groups reflect and respond to problematic aspects of the YouTube algorithm. LÄS MER