Sökning: "självbestämmandeteori"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade ordet självbestämmandeteori.

  1. 16. Upplev mera, spelifiera! Eller? : En experimentdriven dagboksstudie om hur spelifiering påverkar användarupplevelsen av digitalt medierad sysslohantering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Anna-Maria Hjorth; [2022]
    Nyckelord :Task management applications; user experience; human-computer interaction; gamification; Hassenzahls hedonic pragmatic model; self-determination theory; Digitalt medierad sysslohantering; användarupplevelse; människa-datorinteraktion; spelifiering; Hassenzahls pragmatiska hedoniska modell; självbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Since 2013 gamification has been applied in a number of domains, among these task management applications (TMA), to achieve positive effects. However, a discrepancy has been found regarding expected results and those of applying the method to TMA. LÄS MER

  2. 17. Idrottslärares upplevelser av elevinvolvering och delaktighet. : En studie ur ett lärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :John Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Differences; experiences; involvement; participation; physical education; self- determination theory; similarities. ; Delaktighet; idrott och hälsa; involvering; likheter; självbestämmandeteori; skillnader; upplevelser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i skolämnet idrott och hälsa arbetar med elevernas delaktighet och involvering i planering samt genomförande av undervisningsinnehåll och se om det har någon påverkan på elevernas motivation. Även hur lärarna beskriver begreppen delaktighet och involvering. LÄS MER

  3. 18. ”Jag har aldrig läst en bok i hela mitt liv” : Svensklärares strategier för att skapa skönlitterär läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isaac Roos; [2022]
    Nyckelord :Litteratur; läsning; motivation; lärarroll; självbestämmandeteorin; meningsfullhet; kompetens; självbestämmande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med avseende på skönlitterär läsning undersöka relationen mellan inre och yttre motivation. För att samla in data genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex verksamma svensklärare. LÄS MER

  4. 19. Effekten av typsnitt på mobila enheter för personer med dyslexi : En studie om olika typsnitt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Pernilla Lindén; [2022]
    Nyckelord :Interaction design; Dyslexia; Mobile reading experience; Self-Determination Theory; Qualitative investigation; Interaktionsdesign; Dyslexi; Mobil läsupplevelse; Självbestämmandeteori; Kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Personer med dyslexi har svårt att läsa och stava. Typografi har signifikant visats påverka tillgängligheten för dyslektiska läsare. Syftet med denna kandidatuppsats var därför att utforska läsupplevelsen hos personer med dyslexi avseende olika typsnitt på mobila enheter. LÄS MER

  5. 20. Utmaningar med att läsa och skriva: : En studie om vuxnas erfarenheter av vad som gör skolan välfungerande

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kristina Saunders Åhlen; Anna Liw; [2022]
    Nyckelord :dyslexi; läs-och skrivsvårigheter; motivation; relationer; självbestämmandeteori; strategier;

    Sammanfattning : Denna småskaliga studie syftar till att undersöka vad som förefaller vara viktigt för att skolan ska bli välfungerande för elever som möter utmaningar med att läsa och skriva. Fokus har även lagts vid vad som upplevs motiverande i skolan, samt hur stödinsatser uppfattas av vuxna som ser tillbaka på sin skolgång. LÄS MER