Sökning: "självbild sociala medier"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade orden självbild sociala medier.

  1. 11. Sociala mediers påverkan på unga kvinnors självbild : En kvalitativ intervjustudie 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Stina Listrup; Lovisa Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Självbild; Sociala medier; ångest; kroppshets;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur sociala medier upplevdes påverka unga kvinnors självbild i åldrarna 17-26 år. Tidigare forskning visade att sociala medier gjorde individen självkritisk vilket påverkade självbilden negativt. LÄS MER

  2. 12. Att kunna tolka Selfies: En studie om vilken påverkan sociala medier kan ha på unga och hur läraren kan arbeta med detta i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anesa Dzafic; Cajsa-Stina Persson; [2021]
    Nyckelord :sociala medier; visuell litteracitet; bildanalys; självbild; identitet; bildundervisning;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att undersöka vilken påverkan bildbaserade sociala medierkan ha på barn och unga och hur man kan arbeta med sociala medier och dessa bilder iklassrummet. Med hjälp av olika databaser så som SwePub, ERIC och Google Scholarhittade vi sju artiklar samt en antologi som vi sedan valde ut som material till vårt arbete. LÄS MER

  3. 13. Sociala mediers inverkan på ungdomars psykiska hälsa : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Catharina Eriksson; Ulrika Olsson; [2021]
    Nyckelord :sociala medier; ungdomar; psykisk hälsa; välbefinnande; självbild; självkänsla; FoMO; nätmobbning.;

    Sammanfattning : Sociala medier används dagligen av de flesta ungdomar, med både positiv och negativ inverkan på den psykiska hälsan. Dessa plattformar ger möjlighet att kommunicera med andra och kan vara en plats för att utforska sin identitet, samtidigt kan det vara en utsatt plats med risk för bland annat nätmobbning. LÄS MER

  4. 14. Att upprätthålla självbilden : En interpretativ fenomenologisk analys om socialarbetarens upplevelse av privatpersoners attityder och nyhetsmediers framställan av professionen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Nordenström Maria; Vallberg Viktoria; [2021]
    Nyckelord :Social worker; attitudes; public; social media; news media; self-image; symbolic interactionism; interpretative phenomenological analysis; cognitive dissonance.; Socialarbetare; attityder; privatpersoner; sociala medier; nyhetsmedier; självbild; symbolisk interaktionism; interpretativ fenomenologisk analys; kognitiv dissonans.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to deepen the understanding of how the social workers' self-images are affected by how they perceive public attitudes and news media's portrayal of their profession as well as understanding how they are coping with it. Interpretative phenomenological analysis (IPA), which focuses on how individuals experience a certain phenomenon, has been used as a method. LÄS MER

  5. 15. Throw shit against the wall and see what sticks : En innehållsanalys av nio folkbiblioteks självframställning på Instagram

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Hanna Fransson; Johanna Lundberg; [2021]
    Nyckelord :folkbibliotek; sociala medier; Instagram; Instagraminlägg; identitet; roll; jag; institutionell identitet; professionell identitet; sociala medieidentitet; medierad identitet; självbild; självframställning; självuppfattning; innehållsanalys; kategorisering;

    Sammanfattning : As the title of this thesis suggests, presenting one’s self in modern-day society can sometimes resemble a trial-and-error process. In this bachelor’s thesis, the aim is to examine nine Swedish public libraries’ self-presentation through their social media expressions, thus to provide a contemporary overview of what content is being published in relation to the public library organization’s identity formation within the social media platform Instagram. LÄS MER