Sökning: "självbild sociala medier"
Visar resultat 6 - 10 av 66 uppsatser innehållade orden självbild sociala medier.
6. Skönhet och sociala medier : Unga kvinnors upplevelser av skönhetsideal och skönhetsingrepp, samt deras upplevelse av sociala mediers påverkan på dessa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Skönhetsideal och strävan efter dessa är inte ett nytt fenomen, utan har funnits i olika kulturer och samhällen genom tiderna. Däremot har vi idag nya metoder i form av skönhetsingrepp för att korrigera och uppnå det rådande idealet. LÄS MER
7. "Man är ju snyggare på Instagram än vad man är i verkligheten” : En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors upplevelserav Instagram gällande självbild och kroppsideal
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Sociala medier är en stor del av vår vardag och Instagram som social plattform används som ettsocialiseringsverktyg av en stor andel unga individer idag. Unga kvinnor visar en generellthögre utsatthet jämförelsevis med unga män när det kommer till risk för negativ påverkan påsjälvkänsla och kroppsuppfattning. LÄS MER
8. Instagram, identitet och kvinnorssjälvkänsla : En kvalitativ studie om kvinnors självbild på Instagram.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Denna kandidatuppsats i sociologi studerar hur kvinnor presenterar sig själva på sociala mediet Instagram. Tidigare forskning visar att kvinnor får en dålig självkänsla beroende på hur de använder sociala medier. LÄS MER
9. Kroppsideal i idrott och hälsa : En kvalitativ studie av idrottslärares upplevelse av kroppsideal i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa upplever att kroppsideal aktualiseras i undervisningen och hur de arbetar med det. De teoretiska utgångspunkterna i denna studie var Chris Shillings begreppsliga utveckling av Marcel Mauss, Emile Durkheim och Arthur Franks typologier. LÄS MER
10. Inspirationen och missnöjet skapat av sociala medier : En kvalitativ studie om unga tjejers användande av sociala medier
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte:Tidigare forskning visar att tonårstjejer i åldrarna 14 till 18 år spenderar mer tid på sociala medier jämfört med övriga demografiska grupper, sett till kön och ålder. Inom den nämnda gruppen observeras det vidare att 40% av flickor, i åldrarna 14 till 16, tillbringar mer än tre timmar per dag på sociala medier. LÄS MER