Sökning: "självförtroende killar tjejer"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden självförtroende killar tjejer.

  1. 1. Elevers intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar i musikproduktionskurserna på gymnasienivå : - i relation till musikbranschens könsnormer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rasmus Berglund; [2023]
    Nyckelord :Musikproduktion; genus; könsfördelning; genusföreställningar; självförtroende;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar skiljer sig åt mellan elever med olika kön i kurserna Musikproduktion 1 och 2 på gymnasiet i relation till musikbranschens könsnormer. Studiens data samlades in genom fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med informanter som går kurserna Musikproduktion 1 och Musikproduktion 2 på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Självförtroende och självprat inom elitidrott : En studie om sambandet mellan självprat och självförtroende inom simning och Cheerleading

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Alexander Skripcevski; Anton Widholm; [2022]
    Nyckelord :Cheerleading; simning; elitidrott; självförtroende; självprat. tränarlänksimning; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan självprat och självförtroende inom simning och cheerleading på elitnivå. Vi har valt två frågeställningar i denna studie: Hur skattar/upplever simmare och cheerleaders sitt självförtroende, instruerande självprat samt motiverande självprat? Finns det ett samband mellan motiverande samt instruerande självprat och självförtroende?  Metod En kvantitativ metod tillämpades i syfte att samla in data för att mäta individens självförtroende samt instruerande- och motiverande självprat. LÄS MER

  3. 3. Att överskatta sin egen förmåga & tidsinkonsistens : En studie om hur gymnasieelever överskattar sin egen förmåga och effekten av tidsinkonsistens

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Louise Yxenholt; [2016]
    Nyckelord :Overconfidence; time-inconsistency; gender; Överskattad förmåga; tidsinkonsistens; kön;

    Sammanfattning : Att överskatta sin egen förmåga är en aspekt av en självutvärderings bias som indikerar att det finns att stark självförtroende. Tidsinkonsistens är ett begrepp som många människor kan känna igen sig med. Det innebär att man fattar ett beslut inför framtiden men när det är dags att verkställa beslutet så ändrar man sig. LÄS MER

  4. 4. Musikaliska rum för kvinnliga instrumentalister inom pop/rock/jazz

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Fanny Gunnarsson; [2014]
    Nyckelord :gender; Equality; Music Education; självförtroende Social sciences; female instrumentalists; gender separation; self-confidence; könsuppdelning; jazz; rock; pop; kvinnliga instrumentalister; Jämställdhet; genus; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka fyra olika organisationer eller föreningars syfte med att rikta sig mot tjejer/kvinnor inom pop/rock/jazz. Jag har gjort kvalitativa intervjuer med fyra personer som jobbar eller har jobbat inom organisationer eller föreningar som vill stärka flickor och kvinnors möjligheter att spela och skapa musik. LÄS MER

  5. 5. Bullriga basar och kvittrande sopraner : En studie om socialt konstruerade könsrollers påverkan på vår sångutövning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Linnéa Anerfält; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med uppsatsen är att ur genusperspektivet bidra till ökad förståelse om kvinnors och mäns olika förutsättningar för sångutövning. Existerar den kulturellt konstruerade sångrösten eller är anatomin faktorn som styr sångrösten? I en fallstudie där fyra sångpedagoger och dirigenter medverkar, uppmärksammas genus som pågående konstruktion och visar hur detta återkommande reproduceras i sångutövningen. LÄS MER