Sökning: "självkänsla särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden självkänsla särskola.

  1. 1. Förlorad i särskolan? : En kvalitativ studie om hur självupplevd felaktig mottagande i särskolan påverkar identitet och framtidsutsikter

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Magdalena Rääf; Malin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Framtidsutsikter; identitetsskapande; intellektuell funktionsnedsättning; livsberättelser; stigmatisering; särskola; tillhörighet;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte konsekvenser av felaktigt mottagande i särskolan för individuell identitetsutveckling och framtidsutsikter i kombination av eventuell stigmatisering. Studien använde en kvalitativ intervjumetod och byggde på djupgående intervjuer med personer som har personliga erfarenheter av felaktigt mottagande i särskolan. LÄS MER

  2. 2. Om identitet och självbild hos andraspråkselever i gymnasiesärskolan

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Marianne Grundén Öhberg; [2011]
    Nyckelord :självkänsla; andraspråk; lätt utvecklingsstörning; identitet;

    Sammanfattning : Särskolan är en skolform för elever med utvecklingsstörning. Gymnasiesärskolan tillhör särskolans frivilliga skolform och erbjuder en fyraåring utbildning för ungdomar i åldern 16-20 år. Den har samma läroplan som gymnasieskolan. Under de senaste åren har det skett en ökning av antalet elever som skrivs in i särskola. LÄS MER

  3. 3. Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp på tränings- och särskolan

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Herman Norén; [2010]
    Nyckelord :Arbetssät; träningskola; särskola; elever med funktionshinder;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklärare som undervisar elever med funktionshinder och flertilläggshandikapp så som ADHD, autism och Downs syndrom på tränings- och särskolan har och använder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar på undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (här har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). LÄS MER

  4. 4. Elevernas, lärarnas och föräldrarnas uppfattningar om relationernas betydelse i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Milunka Lazin; [2010]
    Nyckelord :relationer; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de funktionshindrade elevernas tankar om sina relationer och lärarnas och föräldrarnas syn på dessa. Huvudsyftet är att utifrån både elevernas och de vuxnas åsikter och tankar belysa de vuxnas förhållningssätt till funktionshindrade tonåringarnas relationer och det känslomässiga livet, samt att tydliggöra denna. LÄS MER

  5. 5. Grundskolelevers attityder till integrering av särskoleelever i ämnet idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Hanna Harrysson; Sofie Larsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Läsåret 2007/2008 gick 13884 elever i grundsärskolan och av dessa var 2134 integrerade i grundskolan. Ur ett sociokulturellt perspektiv är integration något att föredra. Att dela med sig av sina kunskaper till andra kan skapa såväl tolerans som social utveckling och en bättre självkänsla. LÄS MER