Sökning: "självobjektifiering"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet självobjektifiering.
1. Att objektifiera: en studie om självobjektifiering och dess effekter på kroppsuppfattning på kvinnor och män
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Tidigare forskning visar att självobjektifiering kan ha negativa effekter på individens kroppsuppfattning och leda till bland annat lägre självkänsla, ätstörningar och depression. Enligt objektifieringsteorin innebär objektifiering att betrakta någon eller något som ett objekt när det inte är det och att bedöma och beskåda sig själv utifrån någon annans perspektiv. LÄS MER
2. Everything is not Super Freaky : En visuell textanalys om hur kvinnor porträtteras i kvinnliga hiphopartisters musikvideor
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Porträtteringen av kvinnor inom manliga hiphopartisters musikvideor har varit i debatt och forskningens fokus länge. Denna studie ämnar att genom en kvalitativ forskningsstudie bidra med ett nytt perspektiv där vi analyserar kvinnliga hiphopartisters musikvideor utifrån ett genus och historiskt jämförande perspektiv med hjälp av en visuell textanalys. LÄS MER
3. Självobjektifiering på Instagram : En kvalitativ studie om fenomenets påverkan på unga kvinnors självkänsla
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Instagram is one of the biggest social media platforms today, affecting a large portion of the Swedish population. Studies have shown that social media can affect the mental health of the users. Many of the pictures posted on Instagram are objectifying, meaning that they focus only on appearance. LÄS MER
4. Kan könsdiskriminerande reklam och sociala medier påverka den självupplevda kroppsuppfattningen? : En kvantitativ studie med syfte att synliggöra likheter och skillnader i hur svenska och norska kvinnor uppfattar att deras kroppsuppfattning påverkas av sociala medier och könsdiskriminerande reklam
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien fokuserar på skillnader och likheter mellan svenska och norska kvinnors självupplevda kroppsuppfattning. Främst för att synliggöra kopplingar till sociala medier och könsdiskriminerande reklam. Objektifieringsteorin har använts i studien för att förstå fenomenet kroppsskam, självövervakning och självobjektifiering. LÄS MER
5. "Sex säljer", eller?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The study captured young women’s experience of sexualization in advertising and examined the different coping strategies they adopt to tackle sexualization in everyday life efficiently. The study was grounded in a qualitative method with an epistemological approach of a critical realist nature. LÄS MER