Sökning: "självreflekterande"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet självreflekterande.

  1. 1. Barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : Förskollärares uppfattningar om att möta barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Käll; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Intellektuell funktionsnedsättning; Förskola; Inkludering; Delaktighet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka möjligheter och hinder för barn medintellektuell funktionsnedsättning att utvecklas och lära tillsammans med andra barn iförskolan. Detta genom att studera förskollärares uppfattningar kring på vilket sätt de möjliggöratt barn med IF får vara delaktiga och inkluderade i den undervisning som bedrivs på förskolan. LÄS MER

  2. 2. ”Vissa normer kanske behöver hjälp för att förändras – där har vi i skolan ett viktigt jobb att göra” : En kvalitativ studie om lärares arbete med och upplevelse av normkritisk undervisning i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Tina Olsson; [2023]
    Nyckelord :Normer; normkritik; normkritiskt arbete; normkritisk pedagogik; normkritisk undervisning; normundervisning;

    Sammanfattning : Då normer spelar en sådan stor roll i samhället och i skolan, inte minst för alla elever är syftet i denna undersökning därför att bidra med kunskap och nya infallsvinklar i hur ett normkritiskt arbete kan se ut i SO-undervisningen i F-3 för att inspirera andra lärare att själv implementera detta arbete i sin undervisning för att skapa en bättre skola. Utifrån detta syfte formulerades och besvarades frågeställningar kring hur lärare beskriver och upplever det normkritiska arbetet samt hur de själva reflekterar över normer. LÄS MER

  3. 3. Self-Reflection on Chain-of-Thought Reasoning in Large Language Models

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Robert Praas; [2023]
    Nyckelord :Large language models; Chain-of-Thought reasoning; Metareasoning; Question answering; Selfcorrection; Ethical AI; Stora språkmodeller; Chain-of-Thought-resonemang; Metareasoning; Frågesvar; Självkorrigering; Etisk AI;

    Sammanfattning : A strong capability of large language models is Chain-of-Thought reasoning. Prompting a model to ‘think step-by-step’ has led to great performance improvements in solving problems such as planning and question answering, and with the extended output it provides some evidence about the rationale behind an answer or decision. LÄS MER

  4. 4. Fysioterapeuters erfarenheter och upplevelser av motiverande samtal inom hjärtrehabilitering : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Sofia Mårtensson; Frida Andersson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Motiverande samtal (MI) är ett evidensbaserat samtalsverktyg som används för att underlätta livsstilsförändringar kopplade till beteende. För personer med hjärt-kärlsjukdom kan risken att återinsjukna minskas genom att behandla livsstilsrelaterade och beteendemässiga riskfaktorer, som exempelvis fysisk inaktivitet, rökning och ohälsosamma matvanor. LÄS MER

  5. 5. Hur samhällskunskapsläroböckers elevfrågor möjliggör för ett användande av kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stenhols Gustav; [2022]
    Nyckelord :kritiskt tänkande; samhällskunskap; gymnasiet; kvantitativ innehållsanalys; elevfrågor; läroböcker; källkritisk förmåga; analytisk förmåga; argumenterande förmåga; självreflekterande förmåga.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur elevfrågor i läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet möjliggör för elever att använda sitt kritiska tänkande. Utgångspunkten för uppsatsen är att kritiskt tänkande i samhällskunskap innebär ett innehav av de fyra förmågorna källkritisk, analytisk, självreflekterande och argumenterande förmåga. LÄS MER