Sökning: "självreglerat lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser innehållade orden självreglerat lärande.

  1. 11. FORMATIVA BEDÖMNINGSTRATEGIER I SLÖJD : Nio slöjdlärares berättelser om formativ bedömning i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Lundberg; Sofia Solander; [2021]
    Nyckelord :Slöjd; Formativ bedömning; feedback; lärandemål; självreglerat lärande; kvalitativa intervjuer; grundskola;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som är gjort av två slöjdlärarstudenter som läser lärarutbildningen via kompletterande pedagogisk utbildning vid Umeå universitet. Syftet med den här studien är att genom slöjdlärares berättelser studera vilken typ av formativ bedömning som används i slöjdundervisningen. LÄS MER

  2. 12. Lässtrategier för läsförståelse : Reading strategies for reading comprehension

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ina Frank; Emma Åsälv; [2021]
    Nyckelord :F-3; läsförståelse; lässtrategier; metakognitiva förmågor; självreglerat lärande; strategiprogram;

    Sammanfattning : Den systematiska översikten presenterar vetenskaplig grundad kunskap om hur lässtrategier kan bidra till utvecklad läsförståelse för elever i F-3. Det är en sammanställning av vetenskapliga artiklar och studier inom utbildningsvetenskap. LÄS MER

  3. 13. Utvärdering av ett pedagogiskt program och förhållningssätt i medierat lärande;MLE och FIE för kognitiv utveckling : En forskningsöversikt

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Erling; [2021]
    Nyckelord :Feuersteins cognitive intervention program Feuersteins instrumental enrichment program; FIE; Mediated Learning Enrichment; MLE; special education; Feuersteins kognitiva interventions program Feuersteins instrumentella program; FIE; medierat lärande; MLE; specialpedagogisk undervisning;

    Sammanfattning : The research overview is expected to contribute with knowledge of MLE, Mediated Learning Enrichment and FIE, Feuerstein's Instrumental Enrichment program/Feuerstein's cognitive intervention program and its effects, primarily among students with learning disabilities but also among educators.   A research overview focusing on scientific articles, published in 2010-2020. LÄS MER

  4. 14. Trestegsraketen! : En självstudie i övningsmotivation genom utforskande och målorienterade tredagarsprojekt efter egen design

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Kenny Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :design; three day projects; practice motivation; completion; self-regulated learning; meaningful practice; design; tredagarsprojekt; övningsmotivation; färdigställande; självreglerat lärande; me-ningsfull övning;

    Sammanfattning : Följande självstudie undersöker hur musikalisk övning kan designas i form av tredagarsprojekt som fokuserar på planering, målsättning och färdigställande. Övningen tar sin utgångspunkt i musik från självvald repertoar. LÄS MER

  5. 15. INDIVIDUELLA IDROTTARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SJÄLVREGLERAT LÄRANDE

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sofie Allbrink; Rebecka Sundin; [2021]
    Nyckelord :Self-Regulated Learning; Self-Efficacy; gender; environmental condition; Self-Determination Theory; Självreglerat lärande; self-efficacy; könsidentitet; miljömässiga förutsättningar; Self- Determination Theory;

    Sammanfattning : Självreglerat lärande (SRL) har visat sig vara en användbar strategi för både idrottslig inlärning och utveckling. Vilka miljömässiga förutsättningar idrottaren ges kan både främja och hämma denna utveckling, vilket få studier undersökt i en idrottslig kontext. LÄS MER