Sökning: "självrepresentation"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade ordet självrepresentation.

  1. 16. Jag vill inte se din perfekta frukost när jag sitter i min fåtölj och har brödsmulor på bröstet : En autoetnografisk- och kritisk analys om visuellt material och den egna upplevelsen på plattformen Instagram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elin Filipsson; [2020]
    Nyckelord :Autoetnography; phenomenology; feminism; situated knowledges; Instagram; self representation; visual communication; Autoetnografi; fenomenologi; feministisk ståndpunktsteori; Instagram; självrepresentation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen handlar om utmaningen att få distans till ett visuellt material på Instagram och varför ett material betraktas på sättet det görs. Syftet med uppsatsen är på så sätt att hitta en djupare förståelse för min ståndpunkt i det visuella meningsskapandet och hur dagens visuella kultur speglas på Instagram. LÄS MER

  2. 17. Vem är jag på Tinder? -En kvalitativ studie om svenska ungdomars uppfattningar om självrepresentation på dejtingsajten Tinder ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ida Olofsson; Julia Stefansdottir; [2020]
    Nyckelord :Gender; online-dating; poststructural feminism; profile; self-representation; social; Genus; online-dejting; poststrukturalistisk feminism; profil; självrepresentation;

    Sammanfattning : Dejtingmarknaden för ungdomar idag kan ske likaväl genom ett fysiskt möte ute på krogen som genom en spontan “gillning” via en app. Vi människor utvecklar metoder för att presentera oss på det mest attraktiva sättet för potentiella partners oavsett om det handlar om att redigera en bild eller stå framför spegeln i timmar. LÄS MER

  3. 18. Kulturellt (O)Slipade Diamanter - Unga Kvinnliga Musiker & Självrepresentation Online

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Pauli Anna; [2020]
    Nyckelord :feminism; musik; Instagram; sociala medier; representation; kulturella diamanten; taktiker; objektifiering; könsstrukturer; musikbransch;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur unga kvinnliga musiker beskriver användandet av sociala medier för att ta makten över sina musikkarriärer och vilka taktiker de kan tänkas använda i representationen av sig själva. Frågeställningarna som diskuteras är; vilka taktiker använder unga kvinnliga musiker sig av på sociala medier? Vilken betydelse har musikbranschens könsstrukturer på representationen online? På vilket sätt förändras kvinnornas taktiker beroende på musikgenre? För att besvara syfte och frågeställning har kvalitativa intervjuer gjorts med fem unga kvinnliga musiker. LÄS MER

  4. 19. UNGA MED DUBBLA INSTAGRAMKONTON - En kvalitativ studie om tonårstjejers användande av flera Instagramkonton

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Anna Andersson Björk; [2019-06-28]
    Nyckelord :Instagram; ungdomar; parintervjuer; självrepresentation; publiksegregation;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa en djupare förståelse kring ungas användning av Instagram genom att analysera fall där de har mer än ett konto. Genom att undersöka den företeelsen ämnar jag reflektera kring hur de ser på privat och offentligt. LÄS MER

  5. 20. Fikastunder, fotbollsunder och politiska beslutsgrunder : En kvantitativ innehållsanalys av Stefan Löfvens och Annie Lööfs Instagramanvändning inför valet 2018

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rebecca Cajander; Ida Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Instagram; politisk kommunikation; gränsdragningsstrategier; Erving Goffman; Stefan Löfven; Annie Lööf; valrörelse 2018;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur två svenska partiledare, Stefan Löfven och Annie Lööf, använder sig av det sociala mediet Instagram under en sexmånadersperiod före riksdagsvalet 2018. Genom en kvantitativ innehållsanalys undersöktes uttrycken för hur Löfven och Lööf hanterade den allt mer diffusa gränsdragningen mellan privatliv och politik. LÄS MER