Sökning: "självständig läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden självständig läsning.

  1. 1. "Det handlar om begreppen" : -lärares arbete med läsförståelse i de naturorienterande ämnena på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Johanna Pålsson; Linn Marita Johansen; [2022]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; mellanstadiet; naturorienterande ämnen; speciallärare; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Nedanstående kvalitativa studie handlar om hur lärare på mellanstadiet uppfattar sitt arbete med text och läsning i de naturorienterande ämnena med fokus på elever i behov av anpassningar och särskilt stöd. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om några mellanstadielärares uppfattningar om språkutvecklande undervisning med fokus på text i de naturorienterande ämnena och hur lärarna anpassar textarbete utifrån elevers behov av anpassningar och särskilt stöd i NO- undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Den Inre Kritikern : tankar om skapande och självkritik

    Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för skådespeleri

    Författare :Sara Edin; [2018]
    Nyckelord :Den inre kritikern; självkritik; musiker; konstnärliga metod och identitet; rösten.;

    Sammanfattning : Jag sökte utbildningen därför att jag hade ett uppdämt behov av att reflektera och komma vidare i min kreativa utveckling. När jag kom till Svarta Speglar var jag alltså i begrepp att börja något nytt, som legat och pockat på i flera år men av olika skäl inte kommit fram. LÄS MER

  3. 3. Barnlitteratur eller läromedel? : En kvantitativ studie om 4–6-lärares användning av barnlitteratur och läromedel i engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zaynab Hamid; Astrid Gullström Öhlin; [2017]
    Nyckelord :barnlitteratur; läsning; årskurs 4–6; grundskollärare; fördelar; klassrum; engelska; arbetssätt; effekter; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var dels att undersöka 4–6-lärares användning av läromedel och barnlitteratur i engelskundervisningen, dels att ta reda på om lärarna såg några fördelar med att använda barnlitteratur i engelskundervisningen. Dessutom genomfördes denna studie för att undersöka om det finns någon koppling mellan användandet av barnlitteratur och lärares utbildning, läsvanor och språkvanor. LÄS MER

  4. 4. PAX - en serie i tiden : Hur skönlitteratur kan stödja, motivera och fängsla läsare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Johanna Pedersen; Nina Watson Trygg; [2017]
    Nyckelord :motivation; stödstrukturer i text; läsutveckling; läsförståelse; självständig läsning; skönlitteratur i undervisningspraktiken; PAX;

    Sammanfattning : PAX-serien har fått stort genomslag hos läsarna i mellanåldern 9–12 år. Romanerna tilltalar både vana och ovana läsare vilket fångade vårt intresse. Det är viktigt att barn läser. Samtidigt visar läsundersökningar på bristande läsförmåga och sjunkande intresse för läsning. LÄS MER

  5. 5. ”Ett roligt besvär” : En kvalitativ studie om hur lärare modellerar läsförståelse genom högläsning.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fanny Vickstrand; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; högläsning; modellering;

    Sammanfattning : BakgrundStudien lyfter forskning utifrån högläsningens betydelse för läsförståelse. Hur högläsning kangenomföras är en central del av undersökningen samt att barn i yngre åldrar bör få ta del avlitteratur som kan leda in dem på självständig läsning. LÄS MER