Sökning: "självpresentation"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet självpresentation.

  1. 1. Ett gränsland mellan privatliv, politik och att framstå som äkta : En kvalitativ studie i hur ungdomar upplever svenska partiledare på Instagram

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Frida Burell; Charlotte Ekberg; [2019]
    Nyckelord :Instagram; party leaders; self-presentation; personal branding; authenticity; Instagram; partiledare; självpresentation; personligt varumärke; autenticitet;

    Sammanfattning : På Instagram postar idag svenska partiledare bilder som är av vardaglig karaktär och föreställer situationer och miljöer man vanligtvis inte brukar se en partiledare i. Vi ser dem spela pingis inför publik, vi ser dem ta promenader i skogen med familjen och vi ser dem iklädda supporterkläder på en landskamp. LÄS MER

  2. 2. Influencers: Sälj en grej med en tjej eller en tjej som en grej?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Johanna Carleson; [2018]
    Nyckelord :influencer; medierepresentation; instagram;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie har varit att undersöka vilken roll kvinnliga influencers spelar för representationen av kvinnor i medier, samt vilken betydelse detta har inom den rådande, feministiska diskursen. Genom en semiotisk bildanalys av bilder publicerade av svenska, kvinnliga influencers på det sociala mediet Instagram, och utifrån teorier om kapital, självpresentation och representation, kan två betydande resultat redovisas. LÄS MER

  3. 3. Du Är Vad Du Delar : En kvalitativ studie i hur tre svenska mikro- influencers på Instagram ser på sin roll i och med kommersialiseringen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Felicia Freedman Skiöld; Saba Hossein-Chi; [2018]
    Nyckelord :qualitative research interview; influencers; instagram; social media; convergence; participant culture; self-presentation; opinion maker; commercialization; digitization; fashion; beauty; advertising; collaborations; micro-influencers; kvalitativ forskningsintervju; influencers; Instagram; sociala medier; konvergens; deltagarkultur; självpresentation; opinionsbildare; kommersialisering; digitalisering; mode; skönhet; annonsering; samarbeten; mikro-influencers;

    Sammanfattning : Det digitala samhället kännetecknas av konstant utveckling och snabb föränderlighet, vilket har skapat rollen influencer: En person som används av företag och varumärken för att marknadsföra produkter eller tjänster. Denna studie fokuserar särskilt på influencerns egen bild av sitt yrke och genom att tematisera frågor utifrån teorier rörande kommersialisering, självpresentation, deltagarkultur och opinionsbildning. LÄS MER

  4. 4. Autentisk eller inte? : En kvalitativ studie om individers självpresentation på LinkedIn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS); Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Viktoria Neskovska; Lejla Merdanic; [2017]
    Nyckelord :Impression manangement; Erving Goffman; presentation; LinkedIn;

    Sammanfattning : In various social networks available on the Internet, including LinkedIn, individuals may present themselves in a profile with a personal presentation in aim to find a new job. However presentations do differ depending on from which line of profession individuals present themselves from. LÄS MER

  5. 5. Gilla mig, jag är känd! : En studie av hur fyra kända svenska profiler använder Instagram i sitt personliga varumärkesbyggande.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Svensson; Erika Savander; [2016]
    Nyckelord :personligt varumärke; kommunikationsstrategier; sociala medier; Instagram; självpresentation; identitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar öka förståelsen för individers identitetsskapande på den sociala medie-plattformen Instagram. Som digital kanal fyller den en viktig funktion för marknadskommunikation i dagens samhälle. Vem som helst kan numera driva marknadsföring online, privatpersoner som företag. LÄS MER