Sökning: "självrepresentation"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet självrepresentation.

  1. 1. Leder ett sexpack alltid till sex? : Hur användare på Tinder reflekterar kring självrepresentationer baserat på intentioner

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Agnes Nyberg; Ida Flodin; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Intention; Self-representation; Consumption; Tinder; Intention; Självrepresentation; Konsumtion;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att analysera och finna mönster på hur användare reflekterar över framställningen av sin profil på Tinder beroende på deras intentioner. Frågeställningarna som besvaras är hur användare reflekterar kring vilka intentioner som driver dem att använda Tinder, samt hur användare motiverar sina självrepresentationer beroende på dess intentioner. LÄS MER

  2. 2. Jag vill inte se din perfekta frukost när jag sitter i min fåtölj och har brödsmulor på bröstet : En autoetnografisk- och kritisk analys om visuellt material och den egna upplevelsen på plattformen Instagram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elin Filipsson; [2020]
    Nyckelord :Autoetnography; phenomenology; feminism; situated knowledges; Instagram; self representation; visual communication; Autoetnografi; fenomenologi; feministisk ståndpunktsteori; Instagram; självrepresentation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen handlar om utmaningen att få distans till ett visuellt material på Instagram och varför ett material betraktas på sättet det görs. Syftet med uppsatsen är på så sätt att hitta en djupare förståelse för min ståndpunkt i det visuella meningsskapandet och hur dagens visuella kultur speglas på Instagram. LÄS MER

  3. 3. #oatly : En fallstudie av varumärken, identitet och självrepresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Ebba Viklund; Sara Sällberg; [2017]
    Nyckelord :Identity; brands; Instagram; self representation; Oatly; communication; Identitet; varumärken; Instagram; självrepresentation; kommunikation; Oatly;

    Sammanfattning : According to sociologist Anthony Giddens (1999) the late modernity has brought about changes concerning the identity constructing processes of individuals. Bengtsson and Östberg (2011) emphasize that consumption and brands has increased in importance due to the less static character of social class, occupation and education choices. LÄS MER

  4. 4. Social stereotypisering på sociala medier : En kvalitativ studie om hur män tolkar kvinnliga stereotyper på Instagram

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Olivia Ahlqvist; [2017]
    Nyckelord :Stereotypisering; social identitet; socialkonstruktionism; Instagram; sociala medier;

    Sammanfattning : Tidigare studier av (Bailey et al, 2013) beskriver att vanligt förekommande är: kvinnor som söker uppmärksamhet från män, genom att lägga upp sexualiserade bilder av sig själva på sociala nätverksplatser. Med detta sagt hade forskarna som mål att öka förståelsen för hur unga kvinnor tolkar dessa kvinnors stereotypiska självrepresentationer på Facebook (ibid). LÄS MER

  5. 5. Tinder: Från nätkontakt till närkontakt? : Hur utformningen och användandet av Tinder påverkat normer och beteenden avseende nätdejting bland unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Jesper Håkansson; Anton Poikolainen Rosén; [2014]
    Nyckelord :Tinder; online dating; People Nearby Application PNA ; social media; interaction design; User Experience; young adults; norms; gamification; market metaphors; self representation.; Tinder; nätdejting; People Nearby Application PNA ; social media; interaktionsdesign; användarupplevelse; unga vuxna. normer; spelifiering; marknadsmetaforer; självrepresentation.;

    Sammanfattning : Denna uppsats kommer att undersö̈ka hur designen och anvä̈ndandet av mobildejtingtjä̈nsten Tinder har påverkat beteenden och normer gä̈llande nä̈tdejting bland unga vuxna i Sverige. Ett huvudsyfte är att undersöka hur olika interaktionsmekanismer i Tinder påverkar synen på nätdejting och potentiella partners. LÄS MER