Sökning: "sju intelligenserna"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden sju intelligenserna.

  1. 1. Lärares och specialpedagogers syn på arbetet med särbegåvade elever i grundskolan - Teachers and special educators view regarding gifted children in Elementary school

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Fagerberg; Sandra Isaksson; [2016]
    Nyckelord :arbetssätt; inkludering; sociokulturell teori; särbegåvad;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete: 15 hpProgram: Specialpedagogprogrammet SPHEH14 Nivå: Avancerad nivåDatum: 2016-01-13Titel: Lärares och specialpedagogers syn på arbetet med särbegåvade elever i grundskolan - Teachers and special educators view regarding gifted children in Elementary schoolFörfattare: Sofia Fagerberg och Sandra IsakssonHandledare: Lisa HellströmExaminator: Kristian LutzSyfte och frågeställningarSyftet med studien är att belysa lärares och specialpedagogers syn på förutsättningar för och arbetet med särbegåvade elever i grundskolan.•Hur ser lärare och specialpedagoger på begreppet särbegåvning?•Hur ser arbetet med särbegåvade elever ut i grundskolan?•Hur ser lärare respektive specialpedagoger på sitt uppdrag i relation till de särbegåvade eleverna?•Hur ser lärare och specialpedagoger på särbegåvade elever ur ett samhällsperspektiv?TeoriDe teorier som ligger till grund för studien är den sociokulturella teorin och teorin om de sju intelligenserna. LÄS MER

  2. 2. Kroppen i bilden : Hur det icke-verbala gestaltas i fyra bilderböcker från två tidsepoker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Olsson; [2015]
    Nyckelord :Picture book analysis; non-verbal communication; body language; pre-school; it’s a pig in kindergarten; Emma s kindergarten; Preschool Rävlyan. Check!; Are you a coward; Alfie Atkins?; Bilderboksanalys; icke-verbal kommunikation; kroppsspråk; förskola; Det är en gris på dagis; Emmas dagis; Förskolan Rävlyan. Kolla!; Är du feg; Alfons Åberg?;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera ett begränsat antal bilderböcker från två tidsepoker och undersöka hur det icke-verbala gestaltas i dessa bilderböcker och om det gestaltas olika i de två tidsepokerna.  Jag kommer att fokusera mer ingående på konflikter mellan barn, konflikter mellan pedagoger och barn och pedagogers attityder i konflikter och deras sätt att hantera dem. LÄS MER

  3. 3. Lärande för alla på olika sätt : Kvalitativ studie om Gardners sju intelligenser i år 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennie Norén; [2011]
    Nyckelord :Lärande; lärstilar; pedagogik; metod; lärare; elev;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilken medvetenhet lärare i grundskolans tidigare år har om elevers lärstilar och hur de anpassar sin undervisning för att kunna nå fram till alla elevers lärstilar i klassrummet. Denna undersökning gjorde jag utifrån Howard Gardners teori om de sju intelligenserna. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med de multipla intelligensrna i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Persson; [2009]
    Nyckelord :Howard Gardner; MI-teorin; intelligens; arbetsschema; lärande;

    Sammanfattning : Abstract Persson, M (2008). Att arbeta med multipla intelligenserna i praktiken.Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskolaExamensarbetet handlar om barns väg att inhämta kunskap på olika sätt och hur undervisningen i skolan kan påverka detta. LÄS MER

  5. 5. Multipla intelligenser - En studie i hur en skola tillämpar begreppet Multipla intelligenser i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Fanny Martinsson; Saline Rosdahl; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med hjälp av litteratur samt intervjuer och en observation undersöka hur de på en skola arbetar med Howard Gardners multipla intelligenser. Observationen kommer att genomföras under matematiklektionen i två klasser där eleverna är mellan sex och nio år gamla. LÄS MER