Sökning: "sjuksköterskans problem med telefonrådgivning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden sjuksköterskans problem med telefonrådgivning.

  1. 1. Att våga stå i frontlinjen : Sjuksköterskans upplevelse av att bedöma psykisk ohälsa i telefonrådgivning inom primärvården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Mina Adamson; Ebba Leijonhufvud; [2022]
    Nyckelord :nurses experience; telenursing; mental illness; primary care; patient-centered care; caring conversations; sjuksköterskans upplevelse; telefonrådgivning; psykisk ohälsa; primärvård; patientcentrerad vård; vårdande samtal;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem och förutspås vara den största sjukdomsbördan i världen år 2030. Första vårdkontakten för patienter med psykisk ohälsa är vanligtvis sjuksköterskor i telefonrådgivning inom primärvård. LÄS MER

  2. 2. Telefonrådgivning utifrån ett sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jessica Hulting; Jessica Jonsson; [2017]
    Nyckelord :dialogue; general literature overview; registered nurse; telephone counseling; allmän litteraturöversikt; legitimerad sjuksköterska; samtal; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler personer kontaktar sjukvården via telefon och det medför att telefonrådgivning är ett växande område inom hälso- och sjukvården. Den gör det möjligt för sjuksköterskor och personer som ringer in att skapa en relation trots distans. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med telefonrådgivning : -En intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Caroline Bergman; Sofie Johansson; [2017]
    Nyckelord :telephone triage; self-care; experience; communication; nursing; telefonrådgivning; egenvård; erfarenhet; upplevelse; kommunikation; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tanken med telefonrådgivningen var både att minska antalet besök hos läkarna men även öka tillgängligheten genom att slussa patienterna till rätt vårdnivå i början av sjukdomsprocessen. Sjuksköterskan i telefonrådgivningen ska göra adekvata och välgrundade omvårdnadsbedömningar utifrån den vårdsökandes individuella hälsoproblem. LÄS MER

  4. 4. Beskrivning av rådgivningssamtalet - möjligheter och svårigheter med sjukvårdsrådgivning per telefon

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa och arbetsliv

    Författare :Runius Lena; [2012]
    Nyckelord :Telenursing; Telephone counseling; Telephone triage; Communication; Caller.; Sjuksköterskans telefonrådgivning; Telefon konsultation; Hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon; Kommunikation; Vårdsökande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande litteraturstudie var att beskriva rådgivningssamtalet vid centrala sjukvårdsrådgivningar. Studien har gjorts som en litteraturstudie med deskriptiv design. Studien har baserats på 12 vetenskapliga artiklar som har sökts fram via Cinahl och PubMed. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning till personer med psykiska problem : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Pernilla Edlund; Anette Nyström; [2008]
    Nyckelord :telephone consultation; psychiatric care; nurses experience;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning via en sjuksköterska har funnits ända sedan 1930-talet men det är först de senaste åren som denna kompetens har erkänts som en egen specialitet. Inom vården sker allt fler möten mellan vårdgivare och vårdsökande via telefonen vilket leder till att allt högre krav ställs på sjuksköterskans yrkeskunnighet. LÄS MER