Sökning: "sjuksköterske- och patientrelation"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden sjuksköterske- och patientrelation.
1. Upplevelser av compassion fatigue hos sjuksköterskor verksamma inom psykiatrisk vård : En litteraturstudie
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Compassion är en fundamental del av vårdvetenskapen. I mötet med patienters lidande utgör sjuksköterskans förmåga att visa medkänsla en viktig del av vårdandet och anses vara grundläggande för att etablera en terapeutisk relation. LÄS MER
2. Sjuksköterskors upplevelser av att möta personer med missbrukssyndrom samt sjuksköterskans attityder i vårdmötet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund Missbrukssyndrom är vanligt förekommande i samhället och innebär en skadlig användning av olika substanser t.ex. alkohol och droger. Användningen pågår trots negativa konsekvenser för personens livssituation och ökar risken för en instabil hälsa. LÄS MER
3. Sjuksköterskans upplevelser och hantering av språkbarriärer i vården
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : .... LÄS MER
4. Konsekvenser som uppkommer vid språkhinder mellan vårdpersonal och patient inom hälso och sjukvården.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund Kommunikation är ett viktigt verktyg för att kunna ge god vård. Med en ökande del människor som talar ett annat språk så ställs vårdpersonalen inför svårigheter när detta utgör ett hinder. Att studera vilka konsekvenser som uppkommer i samband med språkhinder samt hur det påverkar vården är därför intressant. LÄS MER
5. Barriärer och strategier i kommunikation mellan sjuksköterska och patient : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Kommunikation är en tvåvägsinteraktion där information överförs mellan parterna. Att kommunicera, verbalt eller icke-verbalt, innebär att förmedla budskap, dela information och att etablera, förstärka eller påverka relationer. LÄS MER