Sökning: "sjunga i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden sjunga i förskolan.

  1. 1. “Nej men nu får vi skärpa till oss, nu måste vi sjunga!” : En kvalitativ studie om hur förskollärare uttrycker vad sång har för mening i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Alma Karlsson; Malin Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; sång; musik; förskollärare; fenomenologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur några förskollärare uttrycker vad sång har för mening i förskolan. Frågeställningarna som har besvarats lyder: I vilka sammanhang används sång i förskolan? Hur beskriver förskollärare deras upplevelser av vad sång har för syfte i förskolan? Studien har genomförts genom en kvalitativ metod, med utgångspunkt i sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Barns tal om musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emily Holmgren; [2022]
    Nyckelord :barn och musik; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien grundar sig i barns tal om musik och i vilka sociala sammanhang barn upplever musiken. Det sociokulturella perspektivet används som teoretiskt utgångspunkt. Studien genomfördes på en förskola med åtta barn i form av grupper två och två utifrån den kvalitativa metoden i form av intervju. LÄS MER

  3. 3. En estetisk introduktion : en intervjustudie om förskollärares syn på trygg anknytning och de estetiska uttrycksformerna i samband med en introduktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ida Bolin; Stina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Attachment; art; drama; aesthetic forms of expression; preschool; preschool teacher; introduction; music; security; Anknytning; bild; drama; estetiska uttrycksformer; förskola; förskollärare; introduktion; musik; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare planerar introduktionen och hur drama, musik och bild används för att skapa en trygg anknytning till barn. I studien användes Bowlbys anknytningsteori och Lev Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt för att undersöka hur de estetiska uttrycksformerna, drama, musik och bild, kan användas vid med anknytningen vid en introduktion. LÄS MER

  4. 4. ”Man hade liksom behövt en skjuts från högskolan” : - En intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelse av sin musikdidaktiska kompetens

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Amanda Broman; Emma Molin; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk kompetens; Förskollärare; Förskollärarutbildning; Didaktik; Musik; Musikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelse av sin didaktiska kompetens inom musikundervisning i förskolan samt hur den stöttades under förskollärarutbildningen. Frågeställningarna utgår från hur förskollärarna anser att förskollärarutbildningen har bidragit till deras kompetens inom musikdidaktik samt om de bedömer att de besitter tillräckligt med kompetens i att bedriva en varierad musikundervisning på förskolan. LÄS MER

  5. 5. ”Man måste ju få sjunga när man jobbar” : En studie om musik som drivkraft i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Malmborg; [2022]
    Nyckelord :barndomssociologi; förskola; musicking; musiksociologi; musik som drivkraft;

    Sammanfattning : Fri lek är en stor del av barns vardag i förskolan och dess drivkraft är komplex. I läsning av tidigare forskning framkom en avsaknad av studier kring musik som drivkraft i fri lek. Fokus riktas snarare mot pedagogernas kunskap kring musik samt planerade situationer. LÄS MER