Sökning: "skådespelarverktyg"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet skådespelarverktyg.

  1. 1. Kan du vara mer dig själv? En skådespelares undersökande av begreppet ”att vara sig själv” som metod i det sceniska gestaltningsarbetet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Lovisa Perman; [2023-05-30]
    Nyckelord :Skådespeleri; skådespelarteknik; skådespelarmetod; skådespelarverktyg; psykofysik; karaktärsarbete; tillit; närvaro; hängivelse; uppriktighet; avspänning;

    Sammanfattning : Kan du vara mer dig själv? Vad innebär den instruktionen för en skådespelare i det gestaltande arbetet? Utifrån ett skådespelarperspektiv utreds och definieras begreppet ”att vara sig själv”, vilka tillvägagångssätt finns och vilka fördelar och nackdelar står att vinna? Undersökandet utgår ifrån praktiskt arbete med föreställningen De försvunna barnens skog på Teater Halland samt diskussion med delar ur ensemblen. Vidare används skådespelarteoretisk litteratur och intervjuer med experter inom skådespeleri, pedagogik, psykologi samt yoga. LÄS MER

  2. 2. Blir det en fars att spela fars? En musikalartists jakt på skådespelarverktyg inom genren fars

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Simon Rubin; [2023-02-20]
    Nyckelord :fars; komedi; fysisk teater; verktyg; timing; tydlighet; roligt; teknik; löjlighet;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöker jag som musikalartist om jag kan bli en bättre farsskådespelare genom att hitta och tillämpa skådespelarverktyg inom genren fars. Det gjorde jag genom att först spela in en farsscen med de skådespelarverktyg jag redan hade innan undersökningen. LÄS MER

  3. 3. Pedere, ergo sum. Ett försök till analys av mitt sceniska arbete med det komiska

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Viktoria Folkesson; [2019-04-29]
    Nyckelord :Komik; Karneval; Clown; Stå-upp; Skådespeleri; Skrattet;

    Sammanfattning : Det här handlar om mitt sceniska arbete med det komiska. Jag har samlat ihop mina praktiska erfarenheter. Det är ett försök till att praktisera teorier och analysera min praktik. Jag ser mitt praktiska arbete på scenen genom två teoretiker, Michail Bachtin och Agnes Heller, som talar om det komiska. LÄS MER