Sökning: "skådespeleri"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade ordet skådespeleri.

  1. 1. "Utan känslor kan jag inte göra mitt jobb" En kvalitativ studie om hur socialarbetare använder känslor i relationsskapande med klienter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nova Andersson; Rina Kryeziu; [2024]
    Nyckelord :emotional intelligence; emotions in social work; emotional labor; deep- and surface acting; feeling rules; relationship-based practice emotionell intelligens; känslor i socialt arbete; känsloarbete; djupt- och ytligt skådespeleri; känsloregler; relationsbaserat arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to provide further understanding of how social workers use their own and client’s emotions in the relationship-based practice of social work. Further, we wanted to explore in which way social workers’ experiences of emotions can be understood as part of their professional practice. LÄS MER

  2. 2. Kontrollens vara eller inte vara? En jakt på det levande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Hanna Göland; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; föreställningsperiod; spelperiod; återskapa; upprepa; kontroll; avspänning; preparation; förberedelse; acceptans;

    Sammanfattning : På vilket sätt bör skådespelaren arbeta för att leverera en föreställning kväll efter kväll? Hur kan jag och ensemblen tillsammans förhålla oss till det överenskomna, men samtidigt vara närvarande i vad som händer i stunden, och hålla föreställningen levande? Arbetet utgår bland annat från praktiska undersökningar under min praktikperiod på Östgötateatern och samtal med skådespelarna Jesper Barkselius och Lisa Lindgren. Jag har även inspirerats av texter ur böcker som bland annat Skådespelarens musikalitet av Sven Bjerstedt där han intervjuat skådespelare om skådespeleri i relation till det levande och vad det är att spela en föreställning. LÄS MER

  3. 3. Rörelsens plats, i skuggan av texten. - En undersökning om hur en kan skapa större utrymme för fysiskt utforskande i en repetitionsprocess

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aviva Wrede; [2023-07-03]
    Nyckelord :Skådespeleri; rörelsearbete; fysisk teater; skådespelarmetod; skådespelarteknik; dramatik; teatertraditioner; movement; fysisk gestaltning; teater; podcast; kroppslig gestaltning; physical theatre; avantgardism; experimentell teater; teatermodernismen; repetitioner; rehearsal;

    Sammanfattning : Hur kan man skapa ett större utrymme för fysiskt undersökande under en repetitionsprocess på teatern? Utifrån egna erfarenheter som skådespelare har jag lagt märke till att fysiskt undersökande och dess potential generellt sett ej tas tillvara under repetitionprocesser. Väldigt ofta står texten i fokus och rörelsen blir sekundär. LÄS MER

  4. 4. Magiska Ögonblick – En undersökning av meningsfullhet i teaterarbetet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Simon Rajala; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespeleri; mening; syfte; motivation; drivkraft; energier; spiritualitet; närvaro; kollektiv närvaro; mål;

    Sammanfattning : I detta självständiga arbetet undersöker jag vad som skapar ritning och motivation på ett personligt plan för mig som skådespelare. Utgångspunkten är min egen konstnärliga praktik och det behov jag har att undersöka vad som driver mig och skapar energi när jag står framför en publik som skådespelare. LÄS MER

  5. 5. Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri? Ett konstnärligt sökande efter teaterns unika potentialer som konstform

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Nikola Borggård Gavanozov; [2023-07-03]
    Nyckelord :teater; skådespeleri; scenisk gestaltning; Skådespelartekniker; Skådespelarmetoder; Kroppen; Hjärnan; Tro; Religion; Verklighetens magi;

    Sammanfattning : Med avstamp i en fråga som jag initialt formulerade Vad är det vi gillar när vi gillar skådespeleri ger jag mig ut i ett sökande efter att fånga och om möjligt med ord beskriva konstformen vi kallar skådespeleri, dess fulla potential och hur man skulle kunna gå till väga för att uppnå den. Min startpunkt i det här arbetet har varit en frustration över sakernas tillstånd och en upplevelse som scenkonstnär av att vi i det svenska teaterklimatet inte i tillräcklig grad lyckas använda oss av det där som gör just teaterrummet och teaterupplevelsen unik. LÄS MER