Sökning: "skånska dialekter"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden skånska dialekter.

  1. 1. Dialekters varumärkespersonlighet i marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Torbjörn Grahn; Rut Sigvardsson; Aleksandar Bosevski; [2021]
    Nyckelord :Dialekter; Varumärkespersonlighet; “A new measure of Brand Personality”; “Matchedguise Technique”; Marknadskommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Dialekters varumärkespersonlighet i marknadskommunikation Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka eventuella skillnader i mottagares uppfattning av dialekter med stöd i existerande teori om varumärkespersonlighet. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen i studien utgörs av tre större delar. LÄS MER

  2. 2. Dialektala val och attityder : En folklingvistisk studie av röstsättning till en animerad film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carolina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Dialects; linguistic variations; attitudes; Dialekter; folklingvistik; attityder; språkliga variationer;

    Sammanfattning : This research aims to examine attitudes towards linguistic variations,in terms of dialects in Sweden. Previous research has shown that the Swedish population perceives particular dialects more preferable than others and that these attitudes are established at an early stage in their lives. LÄS MER

  3. 3. Attityder till svenska dialekter : En studie om modersmålstalare respektive andraspråkstalare av det svenska språket och deras attityder till åtta svenska utjämnade dialekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Philip Ekman; [2020]
    Nyckelord :Svenska dialekter; attityder; solidaritet; status; andraspråkstalare; modersmålstalare;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate if there are similarities and/or differences between second language speakers and native speakers of the Swedish language and their attitudes to Swedish dialects, both from a general and specific perspective. Regarding the specific dialects, there are eight of them, and these are the following: norrländska, värmländska, gotländska, dalmål, skånska, Finish Swedish accent, stockholmska and göteborgska. LÄS MER

  4. 4. Talar de onda alltid skånska? : En undersökning av dialektbruk i Disneyklassiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Judith Beck Johansson; [2019]
    Nyckelord :dialekt; attityder; Disney; fonetik;

    Sammanfattning : Attityder till och värderingar om dialekter är vanligt förekommande fenomen, men precis som många andra aspekter av språk, kan även dessa förändras. Denna undersökning syftar till att utreda huruvida animerade filmer, specifikt Disneyklassiker, kan bidra till produktion och reproduktion av attityder till och värderingar om dialekter. LÄS MER

  5. 5. Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christoffer Tangen; Lukas Morinder; Elin Lyrfors; [2015]
    Nyckelord :Varumärkesstyrka; Radioreklam; Jennifer Aaker; Varumärkespersonlighet; Dialekt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Elin Lyrfors, Lukas Morinder, Christoffer Tangen Handledare: Lars Carlman Nyckelord: Varumärkespersonlighet, dialekt, Jennifer Aaker, radioreklam, varumärkesstyrka. Syfte: Att utifrån existerande teori inom marknadsföring-, lingvistik- och psykologiforskning utreda huruvida användandet av olika svenska dialekter har en inverkan på varumärkespersonlighet, köpintentioner, prispremium och gillande. LÄS MER