Sökning: "skönhet påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden skönhet påverkan.

  1. 1. Pink Tax - Det är så dyrt att vara kvinna : En studie om genus och normers påverkan på kvinnors hygien

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Smilla Lundstedt Mannervik; [2022]
    Nyckelord :Pink tax; Antropologi; Genus; Hygien; Normer; Performativitet; Social kontroll;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka hur unga kvinnor upplever och påverkas av normer kring kvinnors hygien och skönhet, samt hur det speglas i de produkter de använder och ser till vardags. Pink tax, en form av genusbaserad prissättning som traditionellt gör kvinnors hygienprodukter dyrare än mäns, är en samlingspunkt för de ovan undersökningsområden. LÄS MER

  2. 2. Skönhet och sociala medier : Unga kvinnors upplevelser av skönhetsideal och skönhetsingrepp, samt deras upplevelse av sociala mediers påverkan på dessa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Isabelle Paanalahti Abrahamsson; Matilda Furuholm; [2022]
    Nyckelord :beauty ideal; cosmetic procedure; social media; women; social influence; self image; skönhetsideal; skönhetsingrepp; sociala medier; kvinnor; social påverkan; självbild;

    Sammanfattning : Skönhetsideal och strävan efter dessa är inte ett nytt fenomen, utan har funnits i olika kulturer och samhällen genom tiderna. Däremot har vi idag nya metoder i form av skönhetsingrepp för att korrigera och uppnå det rådande idealet. LÄS MER

  3. 3. Hållbar skönhet : En studie om cirkulär design inom skönhetsindustrin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hanna Rikner; [2022]
    Nyckelord :Grafisk design; visuell kommunikation; cirkulär design; skönhetsindustri; schampo; duschtvål; hållbar konsumtion; återvinning.;

    Sammanfattning : Miljöproblemen växer i takt med den allt ökade konsumtionen, genom att människan idag konsumerar mer än vad planeten kan hantera. Om vi ska uppnå Agenda 2030 och mål 12, som innebär en hållbar konsumtion och produktion, krävs det en mer social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Från träningstips till skönhetsingrepp : En kvantitativ innehållsanalys av budskapen på tre kvinnomagasins omslag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Jäderholm; Emelia Lövgren; [2020]
    Nyckelord :Gender; representation; constructivism; consumption culture; Amelia; Tara; M-magasin; body correction; health; slimming; fashion; beauty; exercize; Genus; representation; konstruktivism; konsumtionskultur; textpuff; budskap; kroppskorrigering; hälsa; bantning; mode; skönhet; träning.;

    Sammanfattning : In previous research in this field of study, the messages from the female magazines have often been aimed at bodily changes in the woman. The opinions that exist about what a woman should look like and what kind of body corrections are accepted in society is of different character. LÄS MER

  5. 5. Landsbygdsinfluencers arbete med personligt varumärke : en netnografisk studie av bloggar i en landsbygdskontext

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ylva Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :influencer; landsbygden; personliga varumärken; relationsbyggnad; storytelling;

    Sammanfattning : Influencers har blivit ett vanligt fenomen i vårt samhälle i takt med att användningen av sociala medier har ökat. Att som influencer bygga ett personligt varumärke som väcker intresse hos andra människor skapar en möjlighet att dela med sig av innehåll som många människor vill ta del av (Lou & Yuan, 2019). LÄS MER