Sökning: "skönhet påverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden skönhet påverkan.
1. Pink Tax - Det är så dyrt att vara kvinna : En studie om genus och normers påverkan på kvinnors hygien
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : Målet med denna uppsats var att undersöka hur unga kvinnor upplever och påverkas av normer kring kvinnors hygien och skönhet, samt hur det speglas i de produkter de använder och ser till vardags. Pink tax, en form av genusbaserad prissättning som traditionellt gör kvinnors hygienprodukter dyrare än mäns, är en samlingspunkt för de ovan undersökningsområden. LÄS MER
2. Skönhet och sociala medier : Unga kvinnors upplevelser av skönhetsideal och skönhetsingrepp, samt deras upplevelse av sociala mediers påverkan på dessa
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Skönhetsideal och strävan efter dessa är inte ett nytt fenomen, utan har funnits i olika kulturer och samhällen genom tiderna. Däremot har vi idag nya metoder i form av skönhetsingrepp för att korrigera och uppnå det rådande idealet. LÄS MER
3. Hållbar skönhet : En studie om cirkulär design inom skönhetsindustrin
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för designSammanfattning : Miljöproblemen växer i takt med den allt ökade konsumtionen, genom att människan idag konsumerar mer än vad planeten kan hantera. Om vi ska uppnå Agenda 2030 och mål 12, som innebär en hållbar konsumtion och produktion, krävs det en mer social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER
4. Från träningstips till skönhetsingrepp : En kvantitativ innehållsanalys av budskapen på tre kvinnomagasins omslag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : In previous research in this field of study, the messages from the female magazines have often been aimed at bodily changes in the woman. The opinions that exist about what a woman should look like and what kind of body corrections are accepted in society is of different character. LÄS MER
5. Landsbygdsinfluencers arbete med personligt varumärke : en netnografisk studie av bloggar i en landsbygdskontext
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Influencers har blivit ett vanligt fenomen i vårt samhälle i takt med att användningen av sociala medier har ökat. Att som influencer bygga ett personligt varumärke som väcker intresse hos andra människor skapar en möjlighet att dela med sig av innehåll som många människor vill ta del av (Lou & Yuan, 2019). LÄS MER