Sökning: "skönhetsideal i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden skönhetsideal i skolan.

  1. 1. Karaktärsskapande : En normkreativ undersökning av spelvärldens karaktärer utifrån en fokusgruppsintervju och eget gestaltande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Camilla Ranta; [2021]
    Nyckelord :Karaktärsskapande; spelkaraktärer; Leauge of Legends; visuell kultur; spel;

    Sammanfattning : Studier av representationen av kvinnor och män i spel, som i många andra medier, faller ofta inom ramen av genusvetenskap och diskuteras flitigt inom den kontexten. Vilket inspirerade mig med denna studie att utforska hur spelkaraktärers utseenden, förmågor och representation påverkar individer och hur jag som framtida lärare skulle kunna arbeta med detta i skolan när vi talar om könsnormer och skönhetsideal. LÄS MER

  2. 2. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Johansson; Julia Luzzana; [2020]
    Nyckelord :omklädningsrum; omklädningsrummet; ombyte i skolan; ombyte; idrottsundervisning; skolan; gymnastik; idrott och hälsa; trygghet i skolan; trygghet omklädningsrum; idrott och hälsa omklädningsrum; duschtvång; mobbning; sociala medier; skönhetsideal i skolan; sociala medier i skolan; mobbing;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är:  Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod  För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER

  3. 3. Illuminationer. 1900-talets kvinnor och män i historieämnets läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Möllerström; [2019]
    Nyckelord :bildanalys; föreställningar; genus; historia; jämställdhet; normer; lgr11; kvinnor; män; läroplan; styrdokument; läroböcker;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har flera undersökningar påvisat att det, i strid med skolans styrdokument, råder stor ojämställdhet i de läroböcker som används på högstadiet. Genusforskningen konstaterar att skolan konserverar normer och föreställningar om hur kvinnor och män ska vara, verka och se ut. LÄS MER

  4. 4. ”Att må bra, det kan man ta senare…” : En studie om ungdomars syn på psykisk hälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Therese Josefsson; Johanna Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Youth; mental illness; mental health; gender theory perspective; Ungdomar; psykisk ohälsa; psykisk hälsa; könsteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur ungdomar resonerar kring psykisk hälsa och ohälsa och hur de främjar sin psykiska hälsa. Deras svar analyserades utifrån ett könsteoretiskt perspektiv. Vår studie har genomförts med en kvalitativ ansats och data har samlats in med hjälp av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Flickor och stress : En studie om hur unga flickor uppfattar stress i skolan

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anneli Wolauz; [2013]
    Nyckelord :stress; flickor; KASAM;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur flickor i årskurs 7 upplever stress i skolan och vad de anser att lärare, och skolan i allmänhet, kan göra för att motverka detta. Studien bygger i huvudsak på kvalitativ insamlad data i form av intervjuer, men även på kvantitativ insamlad data i form av en enkätundersökning. LÄS MER