Sökning: "skönhetsideal i skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden skönhetsideal i skolan.
6. Bantning och ätstörningar hos ungdomar i årskurs sex i två orter i skåne
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractArbetets art: C – uppsats i Barndoms- och ungdomsvetenskapSidantal: 32Titel: Ätstörningar hos ungdomar i årskurs sex i två orter i SkåneFörfattare: Emma StenfellHandledare: Ann-Sofi RåstamDatum: 2006-06-08Bakgrund: Medierna påverkar oss människor mycket. Ett budskap som förmedlas är de kroppsideal som råder idag. LÄS MER
7. ETT LIV I RÖRELSE
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Vår vardag är präglad av skönhetsideal och kroppsfixering och vi bryr oss mer om hur vi ser ut utåt än hur vi mår inåt. Genom fysisk aktivitet kan man åstadkomma en harmoni som får en att må bra med sig själv, vare sig det är att se bra ut eller må bra med sig själv. LÄS MER
8. Man kan ju inte gå klädd hursomhelst : En studie om hur högstadietjejers identitet
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : To understand students, their world and what makes them act in a certain way or how they form groups in school is a very important part of a teachers work. You get a better understanding for the students behavior by having knowledge about how they look upon themselves and other students, to prevent prejudice and tendenses to bullying and beeing an “outsider”. LÄS MER
9. Vad påverkar ungdomars självbild? En enkätstudie som studerar relationen mellan massmedia, motionsvanor och självbilden bland gymnasieungdomar
Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Att vara vacker och smal är ett modernt skönhetsideal. Massmedia har kommit att spela en grundläggande roll i det moderna samhället. Ständigt påminns individen om idealet via bilder av vackra och smala människor. LÄS MER
10. Vad får dig att må bra? : en studie om faktorer som påverkar flickors hälsa i år 9
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka flickors syn på hälsa i år 9. Våra frågeställningar var följande: Vad lyfter flickor i år 9 själva fram som viktiga faktorer för att må bra? Vad tror flickor i år 9 är viktiga faktorer för andra flickor i motsvarande ålder ska må bra? Vilka faktorer uppger elevvårdspersonal som bidragande till unga flickors hälsa? Metod Datainsamlingen har skett på två olika sätt, dels genom en kvalitativ enkät, dels genom halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER