Sökning: "skönhetsideal reklam självbild"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden skönhetsideal reklam självbild.

  1. 1. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amna Basil Hussain; [2022]
    Nyckelord :Skönhetsideal; Femvertising; Kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves  Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Filter och retuschering - ett sätt att leva upp till skönhetsidealet? En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelser av bildmanipulationsverktyg på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristina Cosic; Hanna Markgren; [2021]
    Nyckelord :Young women; filters; retouching; beauty ideals; social media; Unga kvinnor; kamerafilter; retuschering; skönhetsideal; sociala medier;

    Sammanfattning : For a long period, the fashion- and advertising industry have contributed to unattainable beauty ideals among young women and retouching is not a new phenomenon. However, the rise of social media has led to easy access to free retouching applications and beautifying camera filters. LÄS MER

  3. 3. Sex till salu? En kvalitativ studie av reklamannonser ur svenska Elle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Engström; [2010]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Bildsemiotik; Kritisk diskursanalys; Sexualitet i reklamen; Skönhetsideal; Genus; Fördomar; Stereotyper i pressen; Damtidningar; Veckotidningar; Reklam i pressen; Social Sciences;

    Sammanfattning : ”Sex till salu?” är skriven av Hanna Engström, student vid enheten för medie- och kommunikationsvetenskap i Lund. I denna uppsats analyseras framställningen av kvinnor i reklamannonser ur modemagasinet Elle. Uppsatsen undersöker huruvida stereotypa framställningar av kvinnan och sexualitet förekommer i det empiriska materialet. LÄS MER