Sökning: "skönlitteratur drama"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden skönlitteratur drama.
1. ”Jag ville inte längre, men jag visste intevad jag ville istället” : En närläsning av Malin Persson Giolitos Störst av allt med fokus på hur etiska och moraliska dilemman framställs och behandlas
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att granska hur etiska och moraliska frågor framställs och behandlas i Malin Persson Giolitos Störst av allt. Verket är en realistisk skildring av ett rättegångsförfarande som genom den fiktiva världen gestaltar ett verklighetstroget drama. LÄS MER
2. Icke med tvånget att böja sig, utan med friheten att brottas : Skildringen av kvinnors sexuella och emotionella frigörelse i skönlitteratur av Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler, Amanda Kerfstedt och Mathilda Malling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnors sexuella och emotionella frigörelse skildras i skönlitteratur från det moderna genombrottets 1880-tal. Materialet som ligger till grund för uppsatsen är Victoria Benedictssons roman Pengar (1885), Anne Charlotte Lefflers drama Sanna kvinnor (1883), Amanda Kerfstedts novell ”Synd” (1881) och Mathilda Mallings novell ”Pyrrhussegrar” (1886). LÄS MER
3. Multimodalt lärande i historieundervisningen : En ämnesdidaktisk intervjustudie med F-3 lärare
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar utifrån intellektuella och fysiska artefakter i historieundervisningen? Hur beskriver F-3 lärare att elever utvecklar sitt historiemedvetande?Hur beskriver F-3 lärare att de arbetar med multimodala arbetssätt som pedagogiskt drama,lekpedagogik och skönlitteratur för att utveckla elevernas historiemedvetande? Detta är de forskningsfrågor som vi har undersökt i vår studie. Studiens syfte är att undersöka hur F-3 lärare förhåller sig till begreppet historiemedvetande och vilka arbetssätt de använder sig avför att utveckla elevernas historiemedvetande. LÄS MER
4. "Man leker men man lär sig samtidigt" : Elevers upplevelser av pedagogiskt drama i SVA-undervisningen på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Gruppdynamik, självkänsla, motivation och läslust är några av de grundstenar sompositiva upplevelser av andraspråksinlärning bygger på (Gass & Selinker, 2008)(Löthagen & Staff, 2009). Min intention är att undersöka huruvida pedagogiskt dramaintegrerat i svenska som andraspråksundervisningen, kan användas som verktyg för attuppnå dessa förutsättningar. LÄS MER
5. "More Woman Than Man" : Genus i historisk skönlitteratur. Exemplet: Amarna-litteraturen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : In this essay the author analyzes three literary works of fiction that all belong to the genre‘historical fiction’. The three works are: Akhnaton (1937) by Agatha Christie, The TwelfthTransforming (1984) by Pauline Gedge, and Nefertiti (2007) by Michelle Moran. All theseworks center around the life and regency of the Egyptian pharaoh Akhenaten. LÄS MER