Sökning: "skönlitteratur integration"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden skönlitteratur integration.

  1. 1. “Läsning får ju aldrig bli bara ett värdegrundsarbete”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; interkultur; etnocentrism; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogisk kompetens; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ intervjustudie som har genomförts och analyserats utifrån en fenomenografisk metodansats. Vi redogör för vad som menas med mångkultur och interkultur samt begrepp som etnocentrism, assimilering, integration och inkludering. LÄS MER

  2. 2. Hela världens skönlitteraturer? : En diskursanalytisk studie om svensklärares förhållningssätt till icke västerländsk skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Robin Lindqvist; Ebba White; [2017]
    Nyckelord :discourse; fiction from outside of the Western world; inclusion; integration; exclusion; teaching literature; teachers in the Swedish language; upper secondary school; diskurs; icke västerländsk skönlitteratur; inkludering; integrering; exkludering; litteraturundervisning; svensklärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This study investigates teaching of fiction from outside of the Western world. The study was conducted via a discourse analysis of five semi structured interviews with upper secondary school teachers in Swedish language and literature. LÄS MER

  3. 3. Bygga broar mellan kulturer : En studie av skönlitteratur, identitet och integrationsprocess

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Elin Lindskog; [2012]
    Nyckelord :analogitänkande; identitet; migration; integration; skönlitteratur; läsning; folkbibliotek;

    Sammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to explore the meaning of literature forliterate immigrants in regards to identity and integration. The study is based onqualitative interviews with eight Swedes of various backgrounds, but with thecommon experience of an immigration process. LÄS MER

  4. 4. Integrerad läs- och skrivundervisning : En studie om tre gymnasieelevers litterära kompetens i kursen Litterär gestaltning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Jessika Hartikainen; [2010]
    Nyckelord :Svenskämnet; Litterär gestaltning; skönlitteraturläsning; litterärt skrivande; litterära föreställningsvärldar; litterär kompetens;

    Sammanfattning : I uppsatsen studeras tre elevers litterära kompetens utifrån sambanden mellan läsning av skönlitteratur och eget litterärt skrivande inom gymnasiekursen Litterär gestaltning. Enligt kursplanen i svenska, i Lpf 94, ska undervisningen behandla språk och litteratur som två samspelande aspekter i en helhetssyn. LÄS MER

  5. 5. Massmordet och korsriddaren : En studie av de ämnesövergripande möjligheterna i svenska och historia utifrån film och skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Fritz; [2005]
    Nyckelord :svenskämnet; historieämnet; skönlitteratur; film; integration;

    Sammanfattning : I det här arbetet har jag undersökt hur man kan använda en skönlitterär roman och en underhållningsfilm i ämnesintegrerad undervisning i syfte att uppnå målen i svenska och historia på gymnasiet. Som underlag för mitt arbete har jag använt Steven Spielbergs Schindler´s list och Jan Guillous Vägen till Jerusalem. LÄS MER