Sökning: "skönlitteratur psykologi"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skönlitteratur psykologi.
1. Stimulering av elevers läslust : En kvalitativ studie om lärares undervisningsmetoder samt uppfattningar om hur skolbibliotek kan utvecklas för att fungera som resurs för elevers läslust.
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare undervisar för att stimulera elevers läslust, samt hur de anser att skolbibliotek bör utvecklas för att kunna fungera som en resurs i arbetet med detta. För att uppnå studiens syfte har jag genomfört semistrukturerade intervjuer med sex lärare. LÄS MER
2. Elevers perspektiv på skönlitteratur och läsning i skolan
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : .... LÄS MER
3. Skönlitteraturens psykologi, ett relevant fält för pedagogisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Skönlitteraturens psykologi är ett fält som behandlar effekterna av att läsa skönlitteratur på det mänskliga psyket. Inom detta fält har en, främst nordamerikansk, forskning fokuserat på korrelationen mellan ett läsande av skönlitteratur och en ökad empati. LÄS MER
4. Läsglädje med skönlitteratur : En studie av ett arbetssätt som utvecklar läsglädje och läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om eleverna, genom arbetssättet Läsglädje, har utvecklat sin läsförståelse, läsglädje och kunskap om hur man använder biblioteket. Genom intervjuer med ett antal lärare och en bibliotekarie, samt genom iakttagelser, har vi fått svar på studiens frågor. LÄS MER
5. Läsning, kommunikation och språk : Hur de integreras i en undervisning som utgår från skönlitteratur
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syfte med arbetet är att undersöka hur lärare, i de tidigare åldrarna, arbetar med skönlitteratur och elevnära texter. Vi har undersöka hur lärare väljer texter till eleverna och vilket samarbete de har med bibliotek och bibliotekarie för att finna passande litteratur. LÄS MER