Sökning: "skönlitteratur som kunskapskälla"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden skönlitteratur som kunskapskälla.

  1. 1. "Jag har aldrig sett havet, men också det kan jag föreställa mig" : En essä om hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sofie Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Keywords: praktisk kunskap; bibliotek; läsning; läsfrämjande; demokratiutveckling; skönlitteratur; boksamtal; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän utforskar hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling när det gäller läsfrämjande och demokratiutveckling. Essän visar att det parallellt existerar olika förståelser av vad läsning och skönlitteratur är. LÄS MER

  2. 2. En bok, en lärare och en klass - ett utvecklingsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Babic; [2019]
    Nyckelord :Litteraturdidaktiska frågor; Litteraturval; Skönlitteratur som kunskapskälla; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt utvecklingsarbete är att undersöka hur lärare kan arbeta med mänskliga rättigheter och den egna identiteten med utgångspunkt från en roman. Undersökningens teoretiska utgångspunkter grundar sig utifrån de didaktiska frågorna, samt teorier gällande syftet med denna undersökning. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturen, en kunskapskälla och en didaktisk möjlighet : Att använda skönlitteratur i samhällskunskaps- och historieundervsningen i årskurs 4-6

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martina Sjöstrand; [2018]
    Nyckelord :samhällskunskap; historia; skönlitteratur; lässtrategier; läsutveckling; ämnesutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur användandet av skönlitteratur i ämnena historia och samhällskunskap sker enligt forskning. Elevernas läsförmåga sjunker visar undersökningar som gjorts, samtidigt som eleverna läser allt mindre. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur som läromedel i SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Paulsson; [2017]
    Nyckelord :Läromedel; Kunskapskälla; Skönlitteratur; Samhällsorienterade ämnen;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att ta reda på hur lärare använder den skönlitterära boken i SO-ämnena. Utifrån de didaktiska frågorna Varför, Vad, Hur och För Vem? har jag genom kvalitativa intervjuer undersökt sex lärares, i årskurs 1-6, arbete med skönlitteratur i SO. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur som läromedel i SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Paulsson; [2017]
    Nyckelord :Kunskapskälla; Läromedel; Samhällsorienterade ämnen; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att ta reda på hur lärare använder den skönlitterära boken i SO-ämnena. Utifrån de didaktiska frågorna Varför, Vad, Hur och För Vem? har jag genom kvalitativa intervjuer undersökt sex lärares, i årskurs 1-6, arbete med skönlitteratur i SO. LÄS MER