Sökning: "skönlitteratur stöttning"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden skönlitteratur stöttning.

  1. 1. "För mig veterligen finns det ingen pedagogik som är den bästa i världen" : En aktionsforskningsstudie om hur svensklärare uppfattar sin undervisningspraktik när de kombinerar boksamtal med kooperativt lärande

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jessica Truong; Emma Carlsson; Ewa-Leena Stenfelt; [2023]
    Nyckelord :Action research; booktalk; Cooperative learning; Social interdependence Theory; Self-determination Theory; pedagogical methods; Aktionsforskning; boksamtal; kooperativt lärande; Social interdependence Theory; Self-determination Theory; pedagogiska metoder;

    Sammanfattning : Boksamtal och kooperativt lärande är två lärandemetoder som enligt forskning har en positiv inverkan på elevers engagemang och motivation. Dock visar resultat från tidigare forskning att lärare har svårt att implementera dessa metoder i sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete kring läsning av skönlitteratur i årskurs 3 : Boksamtal, högläsning och tystläsning ur ett finländskt och åländskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Annica Löfroth; Johanna Winqvist; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; högläsning; tystläsning; boksamtal; stöttning; förståelse; interaktion; årskurs 3; Finland; Åland; Sverige;

    Sammanfattning : I och med vår svenska lärarutbildning i relation till att vi bor i Finland respektive på Åland har vi fått en uppfattning av att boksamtal inte är en aktivitet som används i lika stor utsträckning i Finland och på Åland jämfört med i Sverige. Detta examensarbete syftar till att ta reda på om och hur lärare i Finland och på Åland använder högläsning, tystläsning och boksamtal för att gynna elevers lärande i arbete med skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Nycklar till läslust : En kvantitativ studie om preferenser och läsning av skönlitteratur i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Nilsson; Julia Trädgårds; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; läslust; läsning; preferenser för läsning; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Studien utgår från en kvantitativ ansats i form av enkäter. Resultatet analyseras i mjukvaran SPSS och samband identifieras med hjälp av Spearmans korrelationskoefficient. LÄS MER

  4. 4. Lågstadielärares arbete med ämnesspecifika begrepp i de samhällsorienterande ämnena med hjälp av läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Bejrum; Maria Aronsohn; Emelie Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; ämnesspecifika begrepp; samhällsorienterade ämnen; stöttning; interaktiv läsning; lågstadielärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning har betydelse för elevers språkutveckling och att ämnesspecifika begrepp lärs genom aktiviteter som inkluderar läsning, reflektion och elevnära uppgifter. Syftet med denna studien var att ta reda på hur lågstadielärare på fältet stöttar elever i sin undervisning i SO-ämnena när läsning synliggör begrepp. LÄS MER

  5. 5. Hur integrerar modersmålsläraren skönlitteratur i sinmodersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Remaa Alwair; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa kunskapen om hur modersmålslärare i sin undervisning förhåller sig till skönlitteratur, vilka didaktiska val de gör i fråga om skönlitteratur och hur de använder sig av olika skönlitterära genrer i språkutvecklande syfte utifrån elevers olika behov.För att genomföra studien har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med elva arabiska modersmålslärare från olika bakgrunder och dialekter. LÄS MER