Sökning: "skönlitteratur sva"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden skönlitteratur sva.

  1. 1. "Man leker men man lär sig samtidigt" : Elevers upplevelser av pedagogiskt drama i SVA-undervisningen på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Ågren; [2022]
    Nyckelord :drama in Swedish as a second language; fiction in second language learning; multimodal tools; drama; student perspective; elevperspektiv; drama i svenska som andratyg; pedagogiskt drama; multimodala verktyg skönlitteratur i andraspråkinlärning;

    Sammanfattning : Gruppdynamik, självkänsla, motivation och läslust är några av de grundstenar sompositiva upplevelser av andraspråksinlärning bygger på (Gass & Selinker, 2008)(Löthagen & Staff, 2009). Min intention är att undersöka huruvida pedagogiskt dramaintegrerat i svenska som andraspråksundervisningen, kan användas som verktyg för attuppnå dessa förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Läsa för att lära – Läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Sundqvist; Lina Wikman; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; vokabulär; andraspråk; input; output; interaktion; anpassningar; resurser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att vidga kunskapen om hur mellanstadielärare bedriver och anpassar sin undervisning i läsförståelse av skönlitteratur. Syftet var dessutom att undersöka vilka resurser och vilket stöd som är gynnsamt för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Litteratururval och modersmålets legitimitet : kritisk diskursanalys avtvå läroböcker för kursen SVA1

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Hallbjörk; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Gymnasiet; Icke-västerländsk skönlitteratur; Postkolonial litteraturteori; Kritisk diskursanalys; läroböcker; modersmålets legitimitet;

    Sammanfattning : Skolverket menar att Sverige är en del av en globaliserad värld. I styrdokumenten för SVA1 poängteras vikten av att SVA-elever möter både skönlitteratur från olika kulturer och litteratur översatt till svenska från deras modersmål. LÄS MER

  4. 4. Igenkänning och utmaning : Gymnasielevers attityd till läsning och meningsskapande ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonna Råsten; [2022]
    Nyckelord :meningsskapande; skönlitteratur; svenska som andraspråk; SVA; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka SVA-elevers attityd till läsning av skönlitteratur i gymnasieskolan, samt i vilken mån meningsskapande sker under läsprocessen. För att besvara detta genomfördes en fokuserad gruppintervju med tre SVA-elever i årskurs två på gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturundervisning i SVA-ämnet : En jämförande studie om SVA- och SVE-elevers uppfattningar om skönlitteratur i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Rebecca Holmberg; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; SVA-undervisning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Skönlitteraturens roll i svenska som andraspråk på gymnasiet är betydligt mindre än vad den är i svenskämnet. Syftet med studien är att undersöka SVA-elevers uppfattningar av sin skönlitteraturundervisning och vilka förtjänster de ser med den, samt jämföra detta med SVE-elevers resonemang. Metoden som används är fokusgrupper. LÄS MER