Sökning: "skönlitteratur"

Visar resultat 31 - 35 av 1568 uppsatser innehållade ordet skönlitteratur.

  1. 31. Sexualitet, samtycke och relationer i fem svenska läroböcker : En kvalitativ innehållsanalys av skönlitteratur och SSR i fem olika läroböcker för svenska 1 på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke; relationer; SSR; gymnasieskolan; svenska; svenskämnet; skönlitteratur; läroböcker; genus; heteronormativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa innehållsanalys är att undersöka hur lärare i svenskämnet för gymnasiet kan arbeta med skönlitteratur kopplat till sexualitet, samtycke och relationer som värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur läroböckerna tar upp och behandlar de värdegrundsrelaterade fenomenen sexualitet, samtycke och relationer ur en skönlitterär aspekt och vilken syn på sexualitet och samtycke som framställs i läroböckernas litteraturutdrag. LÄS MER

  2. 32. HBTQ-undervisningens plats i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnea Sandström; [2023]
    Nyckelord :LGBTQ education; leisure time centers; teacher perspective; HBTQ-undervisning; fritidshem; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare uppfattar många hinder i att undervisa i HBTQ samtidigt som undervisningen i större utsträckning är begränsad till skönlitteratur. HBTQ-elever är emellertid ofta måltavlor för våld och kränkningar. LÄS MER

  3. 33. Sexualitet, samtycke och relationer i skönlitteratur : En systematisk litteraturstudie om hur skönlitteratur kan vara behjälplig i att belysa SSR inom ramen för svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; sexualitet; samtycke; relationer; SSR; svenskämne; värdegrund; gymnasieskolan; HBTQI; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka hur skönlitteratur, i svenskämnet för gymnasiet, kan användas för att belysa (SSR) värdegrundsrelaterade frågor. Frågeställningarna som används handlar om hur sexualitet, samtycke och relationer belyses i skönlitteratur samt hur de kan användas i svenskämnesundervisning med hjälp av skönlitteratur. LÄS MER

  4. 34. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 35. Skönlitteratur i modersmålsundervisning : - nyckeln till djupförståelse om omvärlden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dorota Tubielewicz Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; skönlitteratur; didaktik; förförståelse; TCK;

    Sammanfattning : I studien undersöks skillnaden mellan hur en grupp gymnasieelever som ges ingen elleromfattande bakgrundsinformation tenderar att förstå och bearbeta budskapen i den polskateaterpjäsen Vår klass (Nasza klasa) av Tadeusz Slobodzianek.Några elever får göra tolkningar utifrån sina tidigare erfarenheter och genomtidigare inhämtad kunskap medan andra får en omfattande förförståelse som tillhandahållsav den vägledande läraren/intevjuaren. LÄS MER