Sökning: "skönlitteraturens pedagogiska syfte"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden skönlitteraturens pedagogiska syfte.

  1. 1. Varför läser vi skönlitteratur i skolan? : En studie om skönlitteraturens historiska och nutida legitimeringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Johansson; [2015]
    Nyckelord :Skönlitteratur; litteraturundervisning; receptionsteori;

    Sammanfattning : I denna forskningskonsumerande uppsats undersöks hur skönlitteraturen används i svenskundervisningen, både ur ett historiskt perspektiv och enligt dagens forskning i klassrumspraktik. Den stora frågan är varför man läser skönlitteratur i skolan. LÄS MER

  2. 2. ”Det är någon sorts destillerad mänsklig erfarenhet genom seklen” : En studie om svensklärares syn på skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Albin Gillgren Lindahl; [2013]
    Nyckelord :skönlitteratur; litteratursyn; svenskämnet; ämnesemfaser; skönlitteraturens pedagogiska syfte;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att analysera svensklärares syn på skönlitteraturens mening och syfte, både i ett generellt perspektiv och i relation till litteraturen inom svenskämnets litteraturundervisning. Studiens empiriska material består av sex intervjuer med yrkesverksamma svensklärare, fem på gymnasienivå och en på högstadienivå. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens utveckling inom svenskämnet : En studie av grundskolans kursplaner

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lisa Åkesson; Ann-Louise Hacksell; [2008]
    Nyckelord :erfarenhetspedagogik; litteraturundervisning; svenskundervisning; skönlitteratur; vidgat textbegrepp; samtal och reflektion; kursplaneanalys;

    Sammanfattning : I den nuvarande kursplanen för svenska (2000) står att skönlitteraturen är en del av kulturarvet och att den bl.a. syftar till att förmedla kunskaper och värderingar. Läsning av skönlitterära texter ska leda till att elever bl. LÄS MER