Sökning: "ska vi läsa 2006"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden ska vi läsa 2006.

  1. 1. Att läsa för att utvecklas : Översiktsverk om skönlitterär läsning för personlig utveckling på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Susekova Daria; Pihlman Marko; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; literacy; personal development; fiction; upper secondary school; highschool; literature; Personlig utveckling; litteracitet; kritisk litteracitet; litterär repertoar; skönlitteratur; kanon; kanonlitteratur; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det övergripande problemet vi började med är vad som beskrivs i artikeln En skola utan kanon om att elever läser mindre i skolan på grund av olika faktorer. Vissa av dem är rent tidsmässiga men även att det finns en delad uppfattning om att det helt enkelt inte finns nog med tid för djupgående skönlitterär läsning (Nordlund 1998). LÄS MER

  2. 2. De som formar våra tankar : En granskning av den Ryska Oktoberrevolutionen 1917 i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Möller; [2019]
    Nyckelord :Saklighet; allsidighet; fakta; läromedel; Oktoberrevolutionen; Ryska Revolutionen;

    Sammanfattning : I Läroplanen (2011) kan vi läsa att undervisningen i skolan ska vara saklig och allsidig. Läromedlen har enligt Skolverket (2006) en viktigt roll i svensk undervisning. LÄS MER

  3. 3. Varför screeningtest? En studie i pedagogers upplevelser av ett lästest och deras tankar om åtgärder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Cederquist; Jeanette Carlsson; [2010-04-22]
    Nyckelord :kartläggning; lässvårigheter; läsutveckling; speciallärare; test;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger upplever lästestet ”Vilken bild är rätt?” samt hur de reflekterar över de elever som inte nått upp till tillfredsställande resultat på detta test. Teori: Läsning är en produkt av avkodning, förståelse och motivation (Taube, 2007). LÄS MER

  4. 4. Läsning av skönlitteratur i skolan- vad ska eleverna läsa och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Per Olvmyr; Patrik Svensson; [2007]
    Nyckelord :litteraturkanon; skönlitteratur i skolan; folkpartiet; svensklärare;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om valet av skönlitteratur inom svenskämnet och syftet med denna läsning i skolan. Uppsatsen består av två undersökningar. Dels har vi utfört en kritisk närläsning av den kanondebatt som följde av Folkpartiets förslag och som fördes i framför allt dagstidningar under sommaren och hösten 2006. LÄS MER

  5. 5. Ska vi läsa? : en studie i elevers lust att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Eva Brolin; Sandra Ericsson; [2006]
    Nyckelord :Läsning; Läsupplevelser;

    Sammanfattning : Läsvanor är ett ämne som debatteras hett i medierna. Sviktande läsförmåga och ett ökat antal underkända niondeklassare i svenskämnet gör studien relevant för de ständigt ökade kraven på läsförmåga. Det finns därför ett allmänt intresse att veta vad det är som väcker ungdomars lust att läsa. LÄS MER