Sökning: "skandal"

Visar resultat 6 - 10 av 118 uppsatser innehållade ordet skandal.

  1. 6. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Hansson; Therese Trolle; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; Brand scandals; Influencer marketing; Credibility; Brand loyalty; Influencers; Fashion brands; Consumers; Social media; Cancelkultur; Varumärkesskandaler; Influencer marketing; Trovärdighet; Varumärkeslojalitet; Influencers; Modeföretag; Konsumenter; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER

  2. 7. Jakten på ansvar : hur fördelas ansvaret när en skandal inträffar?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Anna von Fabry-Eichner; Ida Eriksson; Lea Zimmerman; [2023]
    Nyckelord :mediedrev; #metoo; Benny Fredriksson; ansvar; journalistik; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar fallet Benny Fredriksson, en kulturprofil i Stockholm, som utsattes för ett kraftigt mediedrev, vilket i sin tur ledde till ett uppmärksammat självmord. Detta utspelade sig i ljuset av #metoo-rörelsen. Fokuset i uppsatsen kommer att ligga på frågan om ansvar. LÄS MER

  3. 8. Hållbarhetsrapportering av ett varumärkesskadat företag : En fallstudie om hur H&M anpassar sin signalering efter samhällets kritik för att återuppbygga sin legitimitet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tuva Kiiveri; Sofia Gynt; [2023]
    Nyckelord :Sustainability report; sustainability; signalling; legitimacy; CSR; Hållbarhetsrapport; hållbarhet; signalering; legitimitet; CSR;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-30. Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp. Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sofia Gynt och Tuva Kiiveri. LÄS MER

  4. 9. Convicted marketing content containing sexual depiction : An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elin Månsson; Gülay Edin; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; content analysis; sexual marketing; gender discrimination; scandals in marketing; Marknadsföring i sociala medier; innehållsanalys; sexuell marknadsföring; könsdiskriminering; skandaler inom marknadsföring;

    Sammanfattning : Title: Marketing content containing sexual depiction.- An empirical study of social media platforms after a scandal's occurrence. LÄS MER

  5. 10. Den spanska kyssen som blev en skandal : En kvalitativ innehållsanalys av svenska mediers gestaltningen av Luis Rubialesoch Jennifer Hermoso ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Felicia Güven; Leonard Lähteenmäki; [2023]
    Nyckelord :Skandalkyssen; genus; gestaltning; nyhetsvärde; Aftonbladet; SVT; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : Under sommaren år 2023 var Australien och Nya Zealand värdnationerna för världsmästerskapet i fotboll. Ett världsmästerskap där människor runt om i hela världen samlades för att bevittna ett av de största sportevenemangen i hela världen. Efter slutsignalen stod det klart att Spanien hade vunnit över England i VM-finalen. LÄS MER