Sökning: "skandalen"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade ordet skandalen.

  1. 1. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  2. 2. Volkswagens kommunikation under Dieselgate

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefin Thyberg; Anton Elfström; [2023-06-27]
    Nyckelord :Dieselgate; hållbarhet; Impression management; kriskommunikation; Volkswagen;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problematisering: Volkswagen är en av världens största koncerner och när ett fusk likt Dieselgate uppdagas sätts bolagets kommunikation på sin spets. En skandal likt denna skadar bolagets rykte, vilket gör att kommunikationen gentemot sina intressenter kan komma att bli avgörande för bolagets framtid. LÄS MER

  3. 3. När skandalen faller mellan stolarna - En kvantitativ jämförelse- och innehållsanalys av två svenska politiska skandaler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Hugo Göthberg; Josefin Bengtsson; Christensson Kavur Yasmine; [2023-04-12]
    Nyckelord :Media hunting; scandal; medialization; the media landscape; media coverage;

    Sammanfattning : Abstract Title: "When the scandle falls through the cracks" - A quantitative comparison- and content analysis of two Swedish political scandals Authors: Hugo Göthberg, Josefin Bengtsson and Yasmine Christensson Kavur Level: Bachelor thesis in Journalism Term: Autumn 2022 Supervisor: Britt Börjesson, MKG Gothenburg The major objective of this study is to investigate how exstensive the media coverage was in the largest newspapers, TV-news programmes and radio-news around two political Swedish scandals that took place 20 years apart. The two investigations in question for this thesis are Valstugereportaget, conducted by the programme Uppdrag granskning in 2002 (SVT 1), and the second one is Partiernas hemliga pengar, conducted by the programme Kalla fakta in 2022 (TV4). LÄS MER

  4. 4. Penningtvättskandalen vid Swedbank och dess inverkan på utbildning i finansiell brottsbekämpning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Nils Granath; Jacob Krensler; [2023]
    Nyckelord :Krishantering; Penningtvätt; Utbildning; Förändringsprocess;

    Sammanfattning : Titel: Penningtvättskandalen vid Swedbank och dess inverkan på utbildning i penningtvätt Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Jacob Krensler och Nils Granath Handledare: Svante Brunåker Datum: 2023 - juni Syfte: Syftet med detta examensarbete är att analysera förändringarna inom ledarskapet gällande utbildning av penningtvätt som föranletts av penningtvätt-skandalen hos Swedbank år 2019. Arbetet bygger på Lewins modell inom förändringsprocesser och vi använder den som underlag för arbetet. LÄS MER

  5. 5. Hur hanterar en influencer en kris? : - En retorisk analys av Marqaux Dietz kriskommunikation kring skandalen ”Den medvetslösa och blodiga mannen framför dörren”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Denice Grossmann; Esmeralda Soto; [2023]
    Nyckelord :Margaux Dietz; Crisis communication; Social media trial; Rhetoric; Apologia; Margaux Dietz; Kriskommunikation; Mediedrev; Retorik; Apologia;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Sociala mediers framväxt har lett till uppkomsten av en ny yrkesgrupp kallad influencer. Detta yrke innebär en betydande uppmärksamhet och ett visst ansvar gentemot både sin publik och samhället. LÄS MER