Sökning: "skandaler"

Visar resultat 6 - 10 av 286 uppsatser innehållade ordet skandaler.

  1. 6. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Daniel Astermo; Johanna Holmkvist; [2023]
    Nyckelord :etik; revision; utbildning; Ethical Climate Theory; etikkunskaper; The Big Four.;

    Sammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER

  2. 7. Ersättning till verkställande direktörer : En studie om rörlig ersättning och ersättningsprogram i svenska fastighetsbolag mellan åren 2018 - 2022

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Hellkvist; Linus Lord; [2023]
    Nyckelord :Chief Executive Officer; Decision Usefulness; Fair value; Incentive-program; Performance measurement; Stewardship; Variable remuneration.; Decision usefulness; ersättningsprogram; prestationsmått; rörlig ersättning; stewardship; verkligt värde; verkställande direktör.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ersättning till verkställande direktörer är ett ämne som blossar upp i samhällsdebatten med jämna mellanrum, speciellt vid skandaler där en VD:s agerande går att ifrågasätta. Trots att rörlig ersättning funnits i mer än 130 år i Sverige och ämnet uppmärksammas i dagstidningar, finns det begränsad forskning kring ämnet. LÄS MER

  3. 8. ESG kontroverser och dess marknadspåverkan : Kan ett gediget hållbarhetsarbete skydda mot negativ publicitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Thea Färnstrand; Linnéa Lexander; [2023]
    Nyckelord :ESG; ESG-kontroverser; marknadsreaktioner; ESG-poäng; hållbarhetsarbete.;

    Sammanfattning : Hållbarhet har det senaste decenniet varit ett stort fokus i media, för företag och dess intressenter. Företag strävar efter en stark hållbarhetsprofil, och värderingsinstitut tillhandahåller ESG-poäng för att betygsätta företagens arbete. Gröna investeringar lockar och media rapporterar om företagens prestationer samt misslyckanden. LÄS MER

  4. 9. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lovisa Hansson; Therese Trolle; [2023]
    Nyckelord :Cancel culture; Brand scandals; Influencer marketing; Credibility; Brand loyalty; Influencers; Fashion brands; Consumers; Social media; Cancelkultur; Varumärkesskandaler; Influencer marketing; Trovärdighet; Varumärkeslojalitet; Influencers; Modeföretag; Konsumenter; Sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER

  5. 10. Kvällstidningarnas gestaltning av kändisskandaler ur ett genusperspektiv : En jämförande kvantitativ  studie om hur Margaux Dietz och Paolo Roberto framställs i samband med deras skandaler

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Märta Pagels; Ebba Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Quantitative content analysis; scandal; celebrity scandal; scandal journalism; media profiles; Margaux Dietz; Paolo Roberto; framing theory; gender; Aftonbladet; Expressen; media logic;

    Sammanfattning : This study has examined how the celebrities Paolo Roberto and Margaux Dietz were portrayed in the Swedish newspapers Aftonbladet and Expressen in connection with their scandals in 2020 and 2022. The purpose of the study is to investigate whether there are gender stereotypes in the way Roberto and Dietz are portrayed in newspapers, and to see what similarities and differences can be observed in the representation of the celebrities in text and image. LÄS MER