Sökning: "skandaler"
Visar resultat 6 - 10 av 286 uppsatser innehållade ordet skandaler.
6. Revisionsbyråers förväntningar på nyutexaminerade studenters etiska kunskaper.
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Etik är något som påverkar allt vi gör medan affärsetik används för att göra alla affärer mer etiska. Sedan början av 1900-talet har mycket gjorts för att göra revisionen mer etisk för att motverka skandaler och oetiska beteenden. LÄS MER
7. Ersättning till verkställande direktörer : En studie om rörlig ersättning och ersättningsprogram i svenska fastighetsbolag mellan åren 2018 - 2022
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund: Ersättning till verkställande direktörer är ett ämne som blossar upp i samhällsdebatten med jämna mellanrum, speciellt vid skandaler där en VD:s agerande går att ifrågasätta. Trots att rörlig ersättning funnits i mer än 130 år i Sverige och ämnet uppmärksammas i dagstidningar, finns det begränsad forskning kring ämnet. LÄS MER
8. ESG kontroverser och dess marknadspåverkan : Kan ett gediget hållbarhetsarbete skydda mot negativ publicitet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Hållbarhet har det senaste decenniet varit ett stort fokus i media, för företag och dess intressenter. Företag strävar efter en stark hållbarhetsprofil, och värderingsinstitut tillhandahåller ESG-poäng för att betygsätta företagens arbete. Gröna investeringar lockar och media rapporterar om företagens prestationer samt misslyckanden. LÄS MER
9. Är alla broar brända? : En studie om skandalers påverkan på modeföretag och influencers
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Denna studie har undersökt cancelkulturen på sociala medier och hur detta påverkar företag respektive influencers. Syftet var att identifiera och skapa bättre förståelse för konsumenters interaktioner efter en varumärkesskandal och således jämföra konsekvenserna för de olika typerna av varumärken. LÄS MER
10. Kvällstidningarnas gestaltning av kändisskandaler ur ett genusperspektiv : En jämförande kvantitativ studie om hur Margaux Dietz och Paolo Roberto framställs i samband med deras skandaler
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : This study has examined how the celebrities Paolo Roberto and Margaux Dietz were portrayed in the Swedish newspapers Aftonbladet and Expressen in connection with their scandals in 2020 and 2022. The purpose of the study is to investigate whether there are gender stereotypes in the way Roberto and Dietz are portrayed in newspapers, and to see what similarities and differences can be observed in the representation of the celebrities in text and image. LÄS MER