Sökning: "skapa förtroende hos barn"
Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden skapa förtroende hos barn.
6. Skolsköterskans erfarenheter av att identifiera psykisk ohälsa hos elever : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar hos barn och ungdomar och är ett stort samhällsproblem. Skolsköterskan träffar alla elever i skolan genom hälsosamtalet. Om skolsköterskan identifierar elever som visar tecken på psykisk ohälsa kan tidiga insatser sättas in för att stötta elever och minska risken för allvarlig psykisk ohälsa. LÄS MER
7. ”Under inskolning är tanken att ge positiva upplevelser av förskolan och skapa förtroende” : En intervjustudie om förskollärares perspektiv på inskolning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Förskollärare åläggs att ansvara för att varje barn tillsammans med sina vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan, men det saknas riktlinjer kring hur inskolning ska genomföras och forskningen kring inskolning är mager. Därmed syftar studien att undersöka vilka aspekter förskollärare anser leder till trygghet och anknytning under inskolning samt vårdnadshavare roll. LÄS MER
8. Sjuksköterskans erfarenheter av smärtlindring vid procedursmärta hos barn : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Den grundutbildade sjuksköterskan saknar idag utbildning för att kunna hantera smärta samt ge en adekvat smärtlindring till barn vid procedursmärta. Då barn inte endast vårdas på barnavdelningar utan även inom slutenvården där allmänsjuksköterskan arbetar, bör hen ha kunskap kring ett så viktigt område som smärtlindring utgör. LÄS MER
9. "Jag måste känna mig trygg i att Emil får det han behöver fast inte hans föräldrar är där" : En undersökning om hur vårdnadshavare till barn i varaktigt behov av särskilt stöd ser på tillitsfulla relationer mellan förskola och hem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : För att det ska gynna alla barn i förskolan behöver förskolepedagogerna kunna skapa tillitsfulla relationer till hemmen och betydelsen av tillit i relationen till vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd framhålls i både forskning och styrdokument. Den här undersökningens syfte har därför varit att åskådliggöra vårdnadshavares uppfattningar av tillit i relationen mellan förskola och hem, med ett särskilt fokus på faktorer hos förskolepedagogen. LÄS MER
10. Anestesisjuksköterskors upplevelser av omvårdnad av det akut sjuka barnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Akut barnanestesi är en komplex situation som kan sätta anestesisjuksköterskans kompetens på sin spets då denne på kort tid behöver skapa ett förtroende hos både barnet och föräldrarna, ha koll på den åldersspecifika fysiologin, ständigt planera framåt och ha en handlingsberedskap ifall komplikationer skulle tillstöta. Studiens syfte var att beskriva anestesisjuksköterskors upplevelser i det perioperativa omvårdnadsarbete med det akut sjuka barnet. LÄS MER