Sökning: "skapa i lera"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden skapa i lera.

  1. 1. SENTIO, ERGO SUM : JAG UPPLEVER, DÄRFÖR ÄR JAG.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maja Widerberg; [2022]
    Nyckelord :Aristoteles - Sinnenas hierarki; Aktivering av sinnen; Museiprincip; Taktilitet;

    Sammanfattning : Arbetet bygger på fyra olika workshops med barn och vuxna som fått arbeta med lera. Olika sinnen har aktiverats respektive kopplats bort genom att varje workshop delats in i fyra uppgifter, där jag bestämt vilka sinnen deltagarna får aktivera, eller där de får fria händer att använda alla. LÄS MER

  2. 2. Increasing water access throughhuman-centered design : Design of a off-grid water purifying devicein a resource constraint environment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :David Sundvall; [2022]
    Nyckelord :human centered design; frugal innovation; Innovation; resource constrained environment; Bottom of the pyramid; BOP; Jugaad; resource constrained environment design; Mänskligt centrerad design; Sparsam innovation; Innovation; Resursbegränsad miljö; Botten av den socioekonomiska pyramiden; BOP; Jugaad; Resursbegränsad miljö design;

    Sammanfattning : Patrick and Felicia are a couple who run a farm. Every day they harvest their crops and sell them at the local market. This is the family's everyday life and today's income goes to all the family'sexpenses such as food, water, and transport to the market. At the end of the day, the family's totalbudget results in plus or minus zero. LÄS MER

  3. 3. Grundvattenmodellering i tätbebyggt område : En fallstudie med parameterbedömning i Veddesta, Järfälla kommun

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Luft-, vatten- och landskapslära

    Författare :André Hofstedt; [2022]
    Nyckelord :groundwater; modelling; Modflow; effective influence area; confined aquifer; grundvatten; modellering; Modflow; påverkansområde; sluten akvifer;

    Sammanfattning : Grundvatten finns över allt i marken och vid byggnation under markytan är det därför viktigt att tagrundvattnets påverkan i beaktning för att inte skada miljö eller närområde. Hur en lokalgrundvattenstörning sprids i närområdet är normalt svårbedömt, och modelleringsverktyg har blivit ett vanligt verktyg för att undersöka flöden och potentiell påverkan på grundvatten. LÄS MER

  4. 4. Vegetation, arkitektur och människan i den urbana miljön. : Påverkar de varandra?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Ermira Behramaj; [2022]
    Nyckelord :vegetation; green facades; terraces and rooftops; sustainable architecture; green architecture; vegitecture; urban environments; urban greenery; urban densification; climate and south-Nordic climate; microclimate; cultivation zone; physical health; mental health and well-being; vegetation; gröna fasader; terrasser och tak; hållbar arkitektur; grön arkitektur; vegetektur; urbana miljöer; urban grönska; urban förtätning; klimat och syd-Nordiskt klimat; mikroklimat; odlingszon; fysisk hälsa; psykisk hälsa och välmående.;

    Sammanfattning : Städerna växer och allt fler strukturer av olika material byggs upp, och med detta minskar de gröna ytor som finns. Träd huggs ned och olika växter dras ut med rötterna och ersätts av metall, betong, lera m.m. De ytor som en gång varit gröna och fulla av liv blir allt mer gråa och livlösa. LÄS MER

  5. 5. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Malin Sannel; [2022]
    Nyckelord :Earth emotions; arts-based environmental education; Estetiska lärprocesser; den ekologiska krisen; att vara i dialog med världen; bildpedagogik; miljöundervisning; känslor; klimat; skapande; lärande; ungdomar;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER