Sökning: "skapa trygghet i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 213 uppsatser innehållade orden skapa trygghet i förskolan.
21. "Social hälsa är inte ett begrepp jag använder, berätta mer?" : En studie om barns välmående och välbefinnande ur förskollärares berättelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien är till för verksamma förskollärare och ska med hjälp av förskollärares egna berättelser bidra till kunskap gällande barns sociala hälsa. Syftet med studien är att klargöra hur förskollärare uppfattar social hälsa och hur de arbetar med det i förskolan. LÄS MER
22. "Allt var så mycket lättare när tolken var här." : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyanlända barn med svenska som andraspråk.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares erfarenheter av hur de organiserar sin verksamhet för att bemöta barn och vårdnadshavare som är nya i det svenska språket och förskolan som verksamhet. Samt att synliggöra vilka utmaningar förskollärare ser i arbetet med att hjälpa barn att utveckla det svenska språket som sitt andraspråk. LÄS MER
23. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER
24. Vi sår ett litet frö : En kvalitativ studie om förskollärarnas tolkning av jämställdhetsuppdraget i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar och bejakar jämställdhet i sin yrkesprofession i förskolan. Forskningsfrågorna som studien har utgått ifrån är: På vilket sätt tolkar förskollärare jämställdehtsuppdraget? Hur arbetar förskollärare med jämställdhet i förskolan? Förskollärarnas egen tolkning av jämställdhet har studerats i relation till studiens centrala begrepp: jämställdhet och genus. LÄS MER
25. Pedagogers strategier för att främja barns trygghet i förskolan : En kvalitativ studie utifrån en fenomenografisk metodansats om vilka strategier som används för att skapa trygghet på tre olika förskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : This study aims to explore and enhance the understanding of educators' perceptions regarding operating strategies to establish a safe environment. The research utilized a phenomenographic approach and qualitative interviews to elucidate educators' perspectives on creating a safe environment for children, particularly in unpredictable organizational conditions. LÄS MER