Sökning: "skapande för små barn"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden skapande för små barn.

  1. 1. ”Kan själv” : Barns tilltro till sin egen förmåga.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonathan Hansson; [2018]
    Nyckelord :förmåga; tilltro; kompetens; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie redogörs för hur förskollärare arbetar för att barn ska skapa tilltro till sin egenförmåga och om deras arbete varierar mellan yngre och äldre barn. Detta har undersökts genom intervjuer av fem förskollärare, som arbetar på samma förskola. LÄS MER

  2. 2. Små barns bildskapande i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Winberg; [2017]
    Nyckelord :Bildskapande; pedagogers förhållningssätt; skapande miljö; små barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få ökad kunskap om förskolemiljöns betydelse och förskollärarens förhållningssätt till, och syn på små barns bildskapande i förskolan. Det är en kvalitativ undersökning där sju förskollärare på två olika förskolor i samma kommun i Norbotten intervjuats skriftligt via e-post. LÄS MER

  3. 3. "För dom är ju så små..." : En kvalitativ studie om yngre barns delaktighet och inflytande genom studie av skapande aktiviteter på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Andrea Haglund; Hansen Angelica; [2016]
    Nyckelord :yngsta barnen; ålder; normer; delaktighet; inflytande; tillgänglighet; skapande aktiviteter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa förståelsen kring yngre barns delaktighet och inflytande i förskolan genom att studera skapande aktiviteter där. Studiens frågeställningar är: Hur ger förskollärare barn i åldrarna 1-3 år möjlighet till delaktighet och inflytande under skapande aktiviteter på förskolan? Vilka val ligger, enligt förskollärarna, till grund för beslut kring de skapandematerial som är tillgängliga respektive otillgängliga i förskolan för barn i åldrarna 1-3 år? Det analyserade insamlade empiriska materialet består av sex semistrukturerade intervjuer och fem icke-deltagande observationer. LÄS MER

  4. 4. Jag skulle vilja ha en regnbåge : Barns perspektiv på fritidshemmets fysiska miljöer

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Agnes Strömberg; Emelie Andersson; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; miljö; barns perspektiv; miljöpsykologi; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fritidshemmets inom- och utomhusmiljö ur ett barns perspektiv. Tidigare forskning (Lindblad, 1993) anser att huvudsyftet för den fysiska miljön är att inspirera barn till lek och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Spontant bildskapande för tvååringar i förskolan : Hur tänker förskollärare kring variation av material och tillgängligheten barnen har till materialet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Näslund; Caroline Stattin; [2015]
    Nyckelord :fri lek; definition av bildskapande; tillgång till material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om förskollärares uppfattningar om tvååringars möjligheter att skapa spontant i förskolan, med fokus på bildskapande. Studiens frågeställningar var hur förskollärare ser på bildskapande i förskolan, hur de resonerade kring tid för spontant skapande som de yngre barnen har, samt hur de beskrev tillgänglighet och variation i material som tvååringarna erbjuds i sitt spontana bildskapande. LÄS MER