Sökning: "skapande genusperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden skapande genusperspektiv.

  1. 1. Medias framställning av kvinnors depression - En kritisk diskursanalys ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Louise Persson; Hannah Olsson; [2020]
    Nyckelord :critical discourse analysis; depression; genus; genus theory; genus teori; media; social constructionism; women; kritisk diskursanalys; kvinnor; media; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera medias framställning av kvinnors depression samt undersöka vilka konsekvenser detta eventuellt kan medföra ur ett genusperspektiv. Vårt urval består av gruppen kvinnor med ett särskilt fokus på hur media konstruerar bilden av den deprimerade kvinnan och hur de beskriver deras depression. LÄS MER

  2. 2. Sårbara pojkar och hjältemodiga flickor : En undersökning om genus i barnlitteratur utifrån text- och bildanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalie Sharaf; Lovisa Nordin; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; normkritik; könsstereotyper; performativitet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur karaktärer framställs i barnlitteratur i sex bilderböcker som riktar sig till åldersgruppen 3–6 år. Den teoretiska ansats som analysen utgår från är ett genusperspektiv, och som grund för analys har ett frågebatteri använts. Metod som använts i studien är kvalitativ textanalys och bildanalys. LÄS MER

  3. 3. Och så levde hon lycklig i alla sina dagar... : En litteraturstudie om genusstrukturer i sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Agnes Lindell; Lovisa Törnebladh; [2019]
    Nyckelord :sagor; kvinnliga karaktärer; skola; genusperspektiv; normer;

    Sammanfattning : Hur framställs egentligen kvinnliga karaktärer i sagor och har dessa framställningar någon påverkan på barn i deras skapande av den egna könsidentiteten? Vi har utifrån forskning försökt besvara hur kvinnliga karaktärer framställs i traditionella sagor, samt hur barn uppfattar karaktärer i traditionella och i feministiska sagor. Då skolan har i uppdrag att aktivt motverka stereotypiska könsmönster och ge elever möjlighet till att finna sin unika egenart, anser vi att det är av hög relevans att studera hur de texter elever möter kritiskt kan granskas utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Bild, ett ämne för alla? : Bildämnet ur ett genusperspektiv med fokus på digitalt skapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Christoffer Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Kön; Motivation; Könsskillnadsdiskurs; Genus; Bildämnet; Digitalt skapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur elever beskriver bildämnet ur ett genusperspektiv men också vad dessa elever ser som motiverande inom bildämnet, främst med fokus på digitalt skapande. Det empiriska materialet samlades in med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju elever från gymnasiet deltog. LÄS MER

  5. 5. Genusperspektiv på två av grundskolans teknikböcker : Två textanalyser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Gabriela Aue Andersson; Tobias Hjortsberg; [2018]
    Nyckelord :Technology; gender; equality; text analysis; textbooks; primary school; teknik; genus; jämställdhet; textanalys; läroböcker; grundskola;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets styrdokument ska skolan arbeta aktivt för jämställdhet och har även ett ansvar att motverka traditionella könsmönster. Dessa mönster blir tydliga inte minst ispråket. LÄS MER