Sökning: "skapande lärande process"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden skapande lärande process.

  1. 1. Learning in physics with simulation : Students’ needs & perceptions of the interaction with Algodoo, and learning in physics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Seyma Ikra Koyuncu; [2023]
    Nyckelord :computational thinking; stem; simulations; physics; modelling; digital tools; digital content; computational thinking; stem; simulering; fysik; modellering; digitalt verktyg; digitalt innehåll;

    Sammanfattning : Initiatives to implement computational thinking and science, technology, engineering & modelling into learning processes have been taken by many authorities worldwide, and in Sweden as well. The Swedish government made changes in the high school curriculum in order to develop student’s digital competence including programming which has been in force since June 2018 (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 2. EU35 — En framtid präglad av differentierad integration? : En kvalitativ textanalys av den Europeiska kommissionens och Europaparlamentets diskussioner om europeisk integration

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eskil Strand; [2023]
    Nyckelord :European union; EU; differentiated integration; european integration; liberal intergovernmentalism; neofunctionalism; multi-tier; multi-speed; Europeiska unionen; EU; differentierad integration; europeisk integration; liberal intergovernmentalism; neofunktionalism; multi tier; multi speed;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att förstå hur den Europeiska kommissionen och Europaparlamentet diskuterar differentierad integration. Metoden som används är en kvalitativ textanalys där teorier om europeisk integration från forskningsområdet internationella relationer används som analysverktyg. LÄS MER

  3. 3. Inomhusmiljö som grund till barns utveckling och lärande : En intervjustudie om hur förskolläraren förhåller sig till och arbetar med den fysiska inomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriela Dedaj; [2023]
    Nyckelord :erfarenheter; förskollärarens förhållningsätt; inomhusmiljö; learning by doing; lärmiljö; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningsätt till den fysiska inomhusmiljön i förskolan och hur de arbetar med den för att främja barns utveckling och lärande.   John Deweys teori om barns lärande har varit den teoretiska utgångspunkten i denna studie. LÄS MER

  4. 4. Entreprenörskap på ekonomiprogrammet : - en jämförande studie av hur tre gymnasieskolor realiserar praktiskt företagande på ett teoretiskt program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gustafsson Maria; [2023]
    Nyckelord :Företagsekonomi; entreprenörskap; praktiskt företagande; handlingskraft; bollplank; coach och process.;

    Sammanfattning : Dagens samhälle står inför en stor utmaning att möta det entreprenöriella behovet av drivkrafter som för svenskt näringsliv framåt. Skolverket (2022b) beskriver vikten av en entreprenöriellt präglad skola som ger elever möjlighet till kreativitet och skapande. LÄS MER

  5. 5. Hjärtbaserad övning - när längtan får leda : En självstudie i hur personlig utveckling kan främja musikaliskt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Filip Carlsson; [2022]
    Nyckelord :creativity; learning process; personal development; zen coaching; journal; phenomenology; kreativt skapande; lärandeprocess; personlig utveckling; zen coaching; loggbok; fenomenologi.;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete undersöker hur mitt välbefinnande och min kreativitet kan främjas i musikalisk övning. Syftet med studien är att studera in ett klassiskt pianostycke där min skaparlust och kreativitet främjas och används på ett optimalt sätt. LÄS MER