Sökning: "skapande material förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 57 uppsatser innehållade orden skapande material förskola.

  1. 11. “Ja, vi läser en bok!” En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck av literacy i samspel och kamratkulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carolina Drangel; Maja Laursen; [2018]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Förskola; Interaktiva rum; Kamratkultur; Kärngrupper; Literacy; Samspel; Tillträdesstrategier; Tolkande reproduktion;

    Sammanfattning : Studier som undersöker barns literacy sker ofta i kliniska miljöer, och till följd av detta tappas en av grundpelarna i literacy, nämligen samspel. Med detta som bakgrund har vi valt att i denna kvalitativa mikroetnografiska studie undersöka barns uttryck av literacy i samspel och kamratkulturer. LÄS MER

  2. 12. Barns skapande - likheter och skillnader ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Svensson; Amalia Andersson; [2018]
    Nyckelord :Children; drawing; gender; painting; picture; preschool; preschool children; Barn; bilder; förskola; genus; måla; skapande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur barnen i åldrarna 1-5 år förhåller sig till skapande av tvådimensionella bilder ur ett genusperspektiv. Studien undersöker även hur förskollärare arbetar med skapande och genus i förskolan. LÄS MER

  3. 13. ”Zombies är allt levande som dött!” : En observationsstudie på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Löfling Ejered; Olivia Hembäck; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Miljö; Identitet; Genus.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker och uppmärksammar barnens fria lek som pedagogisk verksamhet i förskolan. Förskolan har i dagens samhälle schemalagt den fria leken i verksamheten och tillskriver leken en viktig funktion för barnen att utvecklas. Därför blir leken en relevant praktik att undersöka. Tre forskningsfrågor har formulerats: 1. LÄS MER

  4. 14. Förskolepersonals syn på skapande aktiviteter i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ida Hedström; Matilda Hedström; [2017]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; förskolepersonal; skapande aktiviteter; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Skapande aktiviteter utomhus i förskolan handlar i detta arbete om bild, form, bygg och konstruktion. Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal i tre Mellansvenska kommuner ser på skapande aktiviteter i utomhusmiljön. LÄS MER

  5. 15. "Det här var en bänk som vi kunde fika på" : En fallstudie i hur en förskolas arbete kring barns inflytande i inomhusmiljö och material kan ta sig uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Boman; [2017]
    Nyckelord :Affordance; Demokrati; Förskola; Lek; Material; Miljö; Inflytande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns inflytande i förskolans inomhusmiljö och fysiska erbjudanden. Det är en fallstudie i hur en förskolas arbete kring barns inflytande i inomhusmiljö och material kan ta sig uttryck. LÄS MER