Sökning: "skapande material förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden skapande material förskola.

  1. 21. Skapande och upprätthållande av goda relationer till barnen i förskolan Några förskollärares erfarenheter och upplevelser

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Linda Johansson; [2016]
    Nyckelord :preschool; preschool teacher; relations; good relations; dialouge; relational pedagogy; Martin Buber; caring; preschool encounters; parents in preschool; förskola; förskollärare; relationer; goda relationer; dialog; relationell pedagogik; Martin Buber; omsorg; möten i förskolan; föräldrar i förskolan;

    Sammanfattning : The interest of this study was preschool teachers’ experiences of creating and maintaining good relations to preschool children and the children’s response to these relations. Qualitative interviews with nine preschool teachers have been conducted in order to obtain the empirical material. LÄS MER

  2. 22. Alla får vara med! : En studie om hur pedagoger i förskolan stödjer barns kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simone Jensen; Therese Andersson; [2016]
    Nyckelord :kamratrelationer; strategier; pedagoger; barn; förskola;

    Sammanfattning : Det här är en studie om hur pedagoger i förskolan stödjer barns kamratrelationer. Syftet med studien var att undersöka vilka strategier pedagoger använder sig av för att stödja barns kamratrelationer och hur dessa påverkar barnen. Empirin samlades in genom åtta observationstillfällen på fyra olika förskolor. LÄS MER

  3. 23. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nyman Holkkola; Yvette Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Barns lek; populärkultur; förskola; genus; normer;

    Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER

  4. 24. Ska vi räkna färger? : En undersökning av förskolepersonalens uppfattning av goda matematiska miljöer inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Smulter; Linda Vilhelmsson; [2015]
    Nyckelord :förskola; förskolepersonal; matematik; läroplan; semiotik; innehållsanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vad förskolepersonalen uppfattar som goda matematiska miljöer inomhus- respektive utomhus, samt hur dessa miljöer kan kopplas till läroplanens mål gällande matematik. Genom att låta personal i förskolan ta bilder på miljöer samt kommentera dessa bilder som de bedömer har goda förutsättningar för matematiskt lärande har vi, med hjälp av en semiotisk bildanalys samt en innehållsanalys, kunnat plocka ut viktiga aspekter i miljön samt vilka områden som förskolepersonalen lägger mest fokus på i de matematiska miljöerna. LÄS MER

  5. 25. Barn och musik i magiska möten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Magdalena Norén; Ninni Mossberg; [2015]
    Nyckelord :Barns spontana musikskapande; Förskola; Musik; Musikaliskt aktörskap;

    Sammanfattning : SammandragVår uppfattning är att barns spontana lekfulla musikutforskande i sin ljudliga form inte alltid får utrymme och gehör hos oss vuxna. För att utveckla mer kunskap om detta vill vi i en institutionell kontext studera och analysera processen från barns utforskande och spontana musikproducerande till en produkt som kan reproduceras genom musikvideoskapande. LÄS MER